Mind a(z) 7 találat megjelenítése

Nem hűtővíz, bár van benne víz is

A hűtőfolyadék, akárcsak a motorolaj, a kritikus helyekről vezeti el a hőt, így az olajjal együtt hűti a motort, de az olajnak a kenés a főfunkciója, nem a hűtés, szemben a hűtőfolyadékkal. Ez hűtőközeg, nem pedig hűtővíz, hiába van benne víz is. Ez egy speciálisan adalékolt folyadék, amely elsődleges funkciója, a motor alkatrészeinek hőmérséklet-szabályozása mellett biztosítja a hűtőrendszer fém alkatrészeinek korrózióvédelmét is.

Pár enyhe tél sokakkal elhitette, hogy rendes téli és valódi nyári gumi helyett kihúzzák ők az évet négyévszakos gumival, de a hűtőfolyadékkal nem jó viccelni. Mínusz 15-20 Celsius-fok még hazánkban is előfordul telente és míg a négyévszakos gumis autót le lehet tenni nagy hóban, jégben, a nem kellően fagyálló folyadékkal ellátott hűtőrendszer veszélyeztetettségét csak növeli az állás.

A tömény glikol könnyen megfagy

A hűtőfolyadék hidegtűrése könnyen ellenőrizhető a hűtőközegből vett mintával. Különféle kategóriájú fokolók és refraktométerek 7500 forinttól kaphatók.

Vannak készre kevert és tömény fagyálló koncentrátumok. A hígításhoz csak desztillált vizet szabad használni

A hűtőfolyadék fagyvédelmét legalább mínusz 30-35 Celsius-fokig biztosítani kell, így némi desztillált vizes utántöltéssel sem válik rögtön aggasztóvá a fagyáspont. Semmiképp ne bízzuk a motor működőképességét a fagydugókra, azokra a tervezetten gyengített pontokra a motoron, ahol a víznél nagyobb térfogatú jég utat találhat, hogy a hűtőfolyadék megfagyásakor ne a blokkot repessze szét a jég, hanem a sokkal olcsóbban javítható fagydugókat nyomja ki. (10 év feletti autókban érdemes megnézetni a fagydugókat, mert a pénzérme méretű fémkupakok cseréje szükségessé válhat. Darabjuk 1000 Ft alatti összeg egy átlagos autóhoz.)

A hűtőfolyadék fagyállóságát etilén-glikol biztosítja. A tömény etilén-glikol már mínusz 12-13 Celsius-fokos hőmérsékleten megfagy. A fagyálló hűtőfolyadék-koncentrátumok jobb fagyvédelmet biztosítanak vízzel hígítva, mint tisztán, bármilyen logikátlannak is tűnik ez.

Mikor kell cserélni a hűtőfolyadékot?

Idővel a hűtőfolyadék is elhasználódik, időnként cserélni kell. A periódust az autó kezelési útmutatójában vagy szerviztervében adja meg a gyár. Ez lehet két, de tíz év is az autó korától és típusától függően. Aki nem tudja, milyen gyakran kellene cserélni vagy nem tudja, mikor kapott friss hűtőfolyadékot az autó, cseréltesse le a következő olajcsere alkalmával, onnan pedig 5-8 évenként.

Mindkettőbe fagyálló folyadék kell, de nem szabad összekeverni a kettőt. Az ablakmosó tartályának kupakja kék is lehet, a fedél lepattintható és spriccelő vízsugár szokott lenni rajta. A hűtőrendszer kiegyenlítő-tartályának fedele mindig menetes

Mivel ez mindenképp egy igen hosszú időszak, csak igazán jó minőségű hűtőközeget érdemes választani.

Oda kell figyelni, hogy a hűtőfolyadékokat ne csupán jellegzetes, például kék, piros/rózsaszín vagy lila színükről azonosítsuk! A BMW-ké például türkizzöld, a VW-konszerné és sok más cégé rózsaszín vagy piros, de a megfelelő hűtőfolyadék kiválasztásához fel kell ütni a gépkönyvet. Mert lehet például G11, G12, G12+ vagy a kevésbé környezetszennyező G13 szabványú. Tehát rátölteni is csak olyat szabad, ami megfelel az autógyártó előírásának. Könnyűfém hűtő esetén, ami régóta egyeduralkodó az autókban, károsodhat az alumínium, ha valaki elavult, régi fagyálló hűtőfolyadékot használ.

Utántölteni is csak olyan fagyálló hűtőfolyadékot szabad, amilyet a kezelési útmutató előír

Autója válogatja, de a hűtőfolyadék-csere sokszor házilag is megoldható, viszont a leengedett hűtőközeg nem zúdítható csak úgy a csatornába! A hulladékkezelés nyűgje miatt is kényelmesebb szakszervizre bízni a feladatot. A hűtőfolyadék cseréje elenyésző az autótartás összes egyéb költsége között. Benzines, 1,6 literes, MK2-es Ford Focushoz márkaszervizben 2000 forint volt a csere és a légtelenítés munkadíja a fagyálló párezer és a desztillált víz pár száz forintos költségén felül. Fontos, hogy a feltöltés előtt át is kell öblíteni a rendszert! Ahhoz képest, hogy hűtőrendszer nélkül szinte azonnal tönkremenne a motor, a létfontosságú hűtés alig igényel ráfordítást. De azt a keveset meg kell neki adni!

Forrás: Vezess.hu – köszönjük a szakmai összefoglalót! 🙂

Ezek a termékek is érdekelhetnek

30 éve a kamionosokkal

A Convoy 30 éve egyet jelent a biztonsággal és a megbízhatósággal az utakon. Szuper árakkal és minőségi termékekkel az otthon kényelmét nyújtjuk neked útközben is. Válogass kiváló kamionos termékeink között a webshop oldalán!

30 ÉV

tapasztalat

5000

termék

7

világmárka

széles
választék

Gazdaságos
árak

Magas
minőség

Márkák, amikben megbízunk, amikben megbízhatsz!

iveco logo
man logo
mercedes logo
renault logo
scania logo
volvo logo
Daf logo