Tegye fel a kezét, akinek még soha nem gyűlt meg a baja egy-egy spaniferrel rakományrögzítés közben vagy a szállítás során. Sejtettem. Ez nem véletlen, hiszen a legtöbb értékesítőnek csak addig fontos egy vásárló, amíg megveszi a terméket; de azt, hogy hogyan, milyen kiegészítőkkel és persze mire célszerű használni egy adott spanifert, már nem fogja elmondani, hiszen az „nem az ő dolga”.
Pedig sok olyan érdekesség, tévhit és veszélyforrás is akad a rakományrögzítőkkel kapcsolatban, amiről nem árt tudni. Attól még, hogy az áruk megfelelő rögzítése, illetve le- és felrakása elsősorban a nem minden ok nélkül megvetett lerakók és felrakók feladata, nem árt képben lenni gondtalan szállítás témában. Kamionsofőröknek és részlegvezetőknek rengeteg időt és pénzt spórolhat meg ez az átfogó cikkünk. Illetve azoknak, akik szeretnének olyan rögzítőzsenivé válni, akik még a hiperaktív kengyelfutó gyalogkakukkot is képesek volnának gurtnival, keresztkötözéssel hatékonyan odafogni bármihez.
Rakományrögzítési alapok nélkül sehova
Abban ugye egyetérthetünk, hogy kivétel nélkül mindenkinek az a célja, hogy a rakomány a kamionon maradjon (lehetőleg egyben, mozgolódás nélkül), és persze baleset és sérülés nélkül jusson el A-ból B-be. Valamiért azonban még mindig rengeteg baleset származik abból, hogy valaki nem rögzítette jól az árut.
Az alábbi alapelvek betartásával már biztos lehetsz benne, hogy Te nem leszel az a „valaki”:
- A kamion megrakodása előtt ellenőrizd, hogy maga a jármű és persze a rakományrögzítő felszerelések is épek-e.
- A rakomány rögzítését próbáld meg úgy abszolválni, hogy az ne eshessen le/mozdulhasson el.
- Torlaszolás vagy leszorításos lekötözés? A döntés rajtad áll, ahány rakomány, annyi módszer. Na jó, szerencsére nem. De majdnem.
- Nem csak az elindulásra és a megérkezésre kell gondolnod, de arra is, hogy útközben milyen hatások érhetik a rakományod és a rögzítőeszközöket. Ennek tükrében minden megfelel a szállítás közben várható körülményeknek?
- Gyártói ajánlások: hidd el, nem véletlenül írják, amit írnak, úgyhogy ebben az egy dologban légy szófogadó, ne keress kiskapukat. Nincsenek.
- Rengeteg sérülés (áru, kamion, ember) köszönhető annak, hogy valaki azt mondta: „Elöl 120 kiló, hátul 1,5 tonna. Mindegy, jó lesz az úgy, mehetünk”. Ha be- és kipakoláskor csekkolod, hogy egyenletes-e a rakomány súlyeloszlása, nyert ügyed van. Alapelv: a rakomány súlypontjának nagyjából a kamionod hossztengelyében, a lehető legalacsonyabban kell lennie.
- A rögzítési mód nem veszélyeztetheti az áru épségét. Ha a spanifer miatt még egy „díszcsík” keletkezik a mahagóni bútoron, valamit nagyon rosszul csináltál. Képzeld el, mekkora horpadás lenne benne, ha láncokat használnál. Ne aggódj, van pár eszközünk, amivel könnyen elkerülheted az ilyen sérüléseket.
- Épp pihensz? Ezért gyűlölni fogsz: ellenőrizd a rakományrögzítést! És menet közben is, amikor csak teheted. Jobb néha 5-10 percet veszíteni, mint egy jó állást vagy egy életet, nem?
- A Carmageddon, a Need For Speed vagy a méltán népszerű Truck Driver legyen az a „felület”, ahol a hirtelen irányváltoztatásokat, gyorsításokat és gigafékezéseket gyakorlod, de élesben ezek a manőverek nem a rakományod barátai…
- Az árucikkeket úgy kell egymás mellé helyezned és rögzítened, hogy menet közben ne tudjon elcsúszni, elgördülni vagy leesni. A legnagyobb veszély és parafaktor, hogy az elszabaduló rakománytól akár a kamion is felborulhat, amiről az Álmoskönyv elég csúnyákat ír. Ha borulékony rakománnyal van dolgod (pl. álló papírhenger, paletta, vastekercs), akkor élcsúszkákkal és speciális rögzítőkkel akadályozhatod meg, hogy az útnak rossz vége legyen.
- Kell a megfelelő mértékű súrlódás a rakodófelület és a rakomány között, úgyhogy ha nem fa padlózatú a rakodótér, mindenképp érdemes csúszásgátló csíkokat, szalagokat vagy gumipadlót elhelyezned a raklapok alatt. Oldalra mozgás: volt, nincs. Az elülső hézagot pedig akár fejhurokkal vagy homlokfallal is elzárhatod.
+1 Tiszta sor. Vagyis tiszta, szennyeződésmentes rakodófelület. Ez alap. Ha például egy zsák sérül, és ennek következtében valami kiszóródik, kiömlik vagy kifolyik, akkor a következő kör rázós lesz. Feltéve, hogy nem söpört vagy mosott fel maga után az, akitől átvetted a kamiont. Ezt is jobb ellenőrizni. A gumiszőnyeg ilyenkor is sokat segíthet, érdemes a nehezebb rakományhoz vastagabb szőnyeget, illetve csúszásgátló csíkokat használni.
A spanifer cimborái
Ígérem, mindjárt eljutunk cikkünk főszereplőjéhez, és olyan fontos témákat is érintünk, mint például a spanifer összeszerelése, a spanifer szavatossága vagy az ára, de muszáj pár szót ejteni a lebecsült „segédekről”, vagyis a kopásvédőkről, az élvédőkről és az egyéb hasznos kiegészítőkről.
A műanyag hevederek számára készített kopásvédőket az áru és a heveder között helyezheted el, ha attól félsz, hogy a rakomány megsértheti a hevedert, vagy fordítva. Jobb a béke. (Egy kopásvédő egyébként poliuretánból, poliészterből vagy polipból készülhet. Lebuktam, polipból nyilván nem, az első kettő viszont valós lehetőség.)
Az általában fából, gumiból vagy könnyű fémötvözetből készült élvédők pedig a kötözőerő elosztásában segítenek. Ez azt jelenti, hogy a rakomány leszorítása úgy valósulhat meg, hogy a spanifer abba nem vág bele. Sőt, a minőségi élvédők a végek lekötésére is alkalmasak.
Saroklécekre meg akkor van igazán szükséged, amikor olyan hosszú a rakomány, mint az Űrgolyhók elején az űrhajó, és/vagy épp nem vagy spanifer milliomos. Ez a kiváló sarokvédelmet biztosító eszköz – a név kötelez – merev szerkezetű, úgyhogy tökéletesen osztja el a kötözőelemek által kifejtett erőt. Azért akad egy probléma azzal, ha sarokléccel kompenzálod azt, hogy viszonylag kevés spanifer van nálad. A lerakók és felrakók (vagy jelen esetben inkább lehúzók) sokszor előírják, hogy pontosan hány spaniferrel kell rögzíteni az adott árut. Ha épp nincs nálad annyi? Nem gond, vedd meg náluk háromszor drágábban! Szóval, ha csak nem kartondobozos termékeket (pl. tej) szállítasz – amit nem szabad lekötözni, mert beszakad –, akkor mindig legyen nálad elég spanifer!
Oké. De kinek van ideje és idegrendszere kézzel feltekerni a 24 rakományrögzítőt? Ha nem neked, akkor az időhatékonyság jegyében jól jöhet egy praktikus spanifer feltekerő eszköz.
A racsni kakukktojás, mert gyakorlatilag a spanifer része, de arra mindenképp érdemes figyelni – akár külön veszed a gurtnihoz, akár egyben a kettőt –, hogy lehetőleg fémből legyen, lefelé húzható és erősített. A nagy erőfeszítettségnek örülni fogsz, meglátod.
Végre itt a főhős, ismerd meg jobban
Az áruszállítás királya, vagyis a kamionos társadalom által csak spaniferként vagy spaniként emlegetett eszköz tulajdonképpen egy sokoldalú rakományrögzítő heveder, aminek a két végén található horgokon keresztül (racsni segítségével) valósul meg a rakományrögzítés. Rugalmasságának köszönhetően lengéscsillapítóként működik: megvédi az árut a különböző erőhatásoktól és stabilizálja a rakományt. Nem csoda, hogy nagy népszerűségnek örvend, hiszen kezelése rendkívül egyszerű.
És miből készülhet a spanifer? Poliészterből, poliamidból vagy polipropilénből. A poliészter rakományrögzítő nem a legpraktikusabb, ha nedvesség érheti, mivel ilyenkor valamennyit veszít a teherbírásából. Viszont ha az Alien királynőt kell szállítanod, rendkívül jó szolgálatot tehet a savakkal szembeni ellenállása. A lúgot viszont nem bírja, én szóltam. A poliamid gurtni teherbírása szintén csökken, ha benedvesedik (akár 10-15%-kal), cserébe magas a lúgokkal szembeni ellenállása. A savakat viszont nem csípi. Ergo ha kémiai ellenállásra van szükség: marad a polipropilén.
A spaniferek különböző méretekben kaphatóak (a 25, 35, 50 és a 75 mm széles hevederek a leggyakoribbak), az olyan jellemzőket és műszaki adatokat, mint például a teherbírás, rögzítőképesség, hossz, különböző tanúsítványok, gyártási dátum, mind-mind jelölni kell a kék címkén. Erre a címketípusra az EN12195-2 előírásai alapján van szükség, minden PES (poliészter) alapanyagú rakományrögzítési eszköznél.
A rakományrögzítésre használt felszereléseket rendszeres időközönként át kell vizsgálnod, különösen igaz ez a spaniferekre. Használat előtt mindig ellenőrizned kell, hogy a szíj fémből készült részei nem sérültek, deformálódtak vagy korrodálódtak-e, a heveder nincs-e elvágva, esetleg kirojtosodva itt-ott. Továbbá azt is meg kell nézned, hogy az összes varrás és az adatcímke rendben vannak-e. Ha valamelyik kérdésre nemleges a válasz, akkor kukába azzal a spaniferrel! Ellenkező esetben baleset- és büntetéscunami várható.
A spanifer family
Látszólag talán minden spanifer egyformának tűnik (leszámítva persze a színüket és a méretüket). A valóságban viszont ez egy egész nagy „család”, sok egyéniséggel.
Csatos heveder, a kisebb csomagok királya
Ez az egyrészes spanifer leginkább kisebb-nagyobb csomagok rögzítésére alkalmas. A hevederszalag egyik oldalán egy egyszerű csat található, a másik vége viszont szabad, így ezt kell alulról befűzni a csatba, miután körbetekertük a rögzítendő csomag körül.
Racsnis heveder, az örök klasszikus
A racsnis hevedernek két változata létezik. Az egyrészes verzió a rakomány áthurkolása után önmagába visszavezetve válik használhatóvá, míg a kétrészes változat végein akár az alvázba is beakasztható horgok találhatók. A rögzítőerőről pedig egy racsnis rögzítőgép gondoskodik.
Automata spanifer, a maximális kényelemért
Ez gyakorlatilag egy automata felcsévélésű rakományrögzítő heveder. Speciális kialakítású, az egyik leggyorsabban és legegyszerűbben használható spanifer típus. Cserébe a teherbírása és az ára hagy némi kivetnivalót maga után.
J-kampós spanifer, a nagyágyú
Ez a rakományrögzítő egy igazi nehézfiú: tökéletes választás súlyos rakományok szállításához, leszíjazásához. A j-alakú kampókban végződő heveder könnyen rögzíthető, a rakomány leszorítása pedig gyors és egyszerű.
3 pontos spanifer
A 3 darab tapadást segítő tappancsnak köszönhetően kapta találó, ám cseppet sem kreatív nevét, ez a leggyakrabban járműrögzítésre használt, 3 pontos rögzítést biztosító spanifer. Nem a család legolcsóbb tagja, ez igaz, de nem is ezért szeretjük.
Slackline
A család feketebáránya egy a nevét viselő extrém sport „helyszíne” is egyben. Az átlagos spanifereknél hosszabb eszközt az egyensúlyozó művészek számára fejlesztették ki. Akár 20-25 méter hosszú, vastag és persze hihetetlenül masszív (akárcsak az ára, ami akár a 30.000 Ft-ot is elérheti). Mindenki imádja, kivéve azokat a fákat, amikre felszerelik őket a különböző mutatványokhoz. Szerencsére azonban ezekhez a rögzítőkhöz racsni- és favédőt is adnak, úgyhogy a természetvédők is fellélegezhetnek. Az ára miatt viszont tuti sosem fogsz rakományt rögzíteni egy ilyennel.
És Te hány „danos” spaniferekkel biztosítanád magad?
A spanifer egyik legfontosabb (ha nem a legfontosabb) tulajdonsága a teherbírás. Egy 5 tonnás spanifer a gyakorlatban 2,5 tonna leszorítóerővel bír mindkét oldalon. Az egy dolog, hogy valamikor megvetted a rakományrögzítőt, és akkor még talán emlékeztél is arra, hogy a te példányaid 3 vagy 5 tonnás teherbírásúak voltak, de azóta eltelt X hónap és Y millió kilométer.
Még szerencse, hogy a kék címke mellett a párhuzamos, fekete varrások száma hasonlóan utalnak a teherbírásra, mint a karatemesterek övein a danfokozatok. 3 tonna esetén 3 csík, 5 tonna esetén 5, stb. Én az 5 „danos” rakományrögzítő hevederre szavazok, és itt a dan alatt még nem a daN-t értem. Az még csak most jön.
Mennyi az annyi?
A jó hír, hogy minőségi, GS/TÜV minősítéssel rendelkező gurtnit nem nagy kihívás rendkívül jó áron beszerezni. Még akkor sem, ha kimaxolod a minőséget, és olyat keresel, ami 500 daN névleges feszítőerővel bír, 5 centi széles, több mint 7 méter hosszú, továbbá 5 tonna a teherbírása. Egy jól irányzott kattintás, és máris olyan termékek közül mazsolázhatsz, amelyek az alacsony spanifer ár mellett a hazai piacon kapható egyik legjobb minőséggel rendelkeznek! Ráadásul választhatsz, hogy a gurtnihoz külön vásárolsz racsnit, vagy a gurtni plusz racsni egy csomagban opció mellett döntesz.
Most már csak használni kell
Rögzítsd a végelemeket a padlóvázhoz vagy az alvázon. A spanifer szabad végét át kell vezetni a rögzítendő árun, majd betolva az összecsukott feszítőszerkezet orsónyílásán át kell húzni, kézzel. Feszíts! Ne így, hanem a racsni oda-vissza mozgatásával. Elég feszes? Vigyázz, ne húzd túl, és persze ne feledd a végén visszanyomni alaphelyzetbe a kart. Kész. Most jön a leszerelés: a rögzítőgépen található reteszt függetleníts a racsni fogaktól, majd a feszítőkart felhajtva oldd ki a csörlő reteszét. Szabad vagy. Vagyis a heveder az.
Ha ez így leírva nem sokat segített, de kicsit komolyabban érdekel, hogy a spanifer összeszerelése milyen tudást igényel, négy lehetőséged is van:
- Tanulmányozod ezt a részletes rakományrögzítési útmutatót.
- Megnézed ezt a rövid, 8 perces videót.
- Megnézed a DEKRA szakértőjének minden részletre kiterjedő előadását.
- Beiratkozol egy rakományrögzítő tanfolyamra.
Kockázatok és mellékhatások
Talán már érzed a felelősséged súlyát (szó szerint). Teljes fékezésnél ugyanis a rakomány előrerepül. Ebben az esetben a sofőr az első, aki kap belőle, és ez a szituáció sajnos gyakran végzetes. A másik verzió pedig az, hogy a rögzítetlen rakomány az útra vagy más autókra, nagyon ritkán pedig járókelőkre esik. A rögzítéshez kapcsolódó, legfontosabb információkat ezért nagyon fontos volna hatékony képzések keretében átvennie mindenkinek.
A valóság azonban sajnos az, hogy a szakma nem fektetett elég hangsúlyt a rakományrögzítéssel kapcsolatos ismeretek kötelező oktatására. Ennek egyik mellékhatása az árukárok növekedése, darabszámban és összegben is. És itt nem csak az anyagi kárról beszélhetünk, hiszen az megfelelő biztosítással orvosolható, kivédhető. Inkább az érintett cégek megítélésében hagy mélyebb nyomot egy-egy olyan baleset, amely megfelelő rakományrögzítéssel elkerülhető lett volna.
Ugyan az áru felrakása és rögzítése a feladó kötelessége, az ellenőrzés viszont mindig a sofőré. Ezért felesleges egymást hibáztatni, egyszerűen meg kell előzni azt, hogy legyen miért mutogatni a másikra. Ha arra figyelsz, hogy be legyél kötve vezetés közben, akkor az értékes „útitársaidért” is megtehetsz annyit, hogy megfelelő minőségű és mennyiségű spaniferrel készülsz. Ehhez adunk még egy kis segítséget, ha feliratkozol hírlevelünkre, hiszen a neked szóló hírek, valamint érdekes cikkek mellett spaniferes és egyéb akcióinkról is azonnal értesülhetsz.