Létezik 3 betű, ami egymás után leírva akár kisebb pánikot is kelthet a kamionosok között. Ez pedig a G, a K és az I, vagyis GKI: Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány. Még mindig sok tévhit kering az éterben és persze az utakon is GKI vizsga ügyben, úgyhogy összeszedtük neked a legfontosabb tudnivalókat.„Nekem már tutira nem kell GKI vizsgát tennem!”Nem olyan biztos az, hiszen a GKI igazolványt 5 évente meg kell újítani, vagyis az autóbuszvezetőknek és az árufuvarozóknak nincs kibúvó a GKI továbbképzés és a GKI vizsga kombó alól. Vagy mégis?A 3,5 tonna össztömeg alatti gépjárművel árut (!) fuvarozó személyek például fellélegezhetnek, mert a GKI vizsga árát – később erre is kitérek – másra is elkölthetik. De mi a helyzet azokkal, akik 3500 kg-nál nagyobb össztömegű járművel dolgoznak?Akik például mentésre, honvédelemre, katasztrófavédelemre vagy járművezetési oktatásra használt járműveket használnak, esetleg olyan járművel végeznek munkát, amely nem képes átlépni a 45 km/h-s sebességet, azok mentesülnek a GKI vizsga alól. A többieket viszont minimum a GKI vizsga teszt érinti. Gondolom, Te sem tartozol a kivételek közé, úgyhogy lássuk, min fogsz átesni előbb-utóbb (újra).
A feketeleves, avagy mi mindenből áll a GKI vizsga?
Jó hír, hogy a GKI igazolvány birtokában az Európai Unió területén belül bárhol vállalhatsz munkát. Rossz hír viszont, hogy a vizsgákon nem ritka a bukás, úgyhogy alaposan fel kell készülnöd. A GKI vizsga menete a következő, ha tehergépkocsi-vezetői alapképzésen veszel részt (amennyiben 2009. 09. 09. után szereztél jogsit):Először is egy 3x40 kérdéses GKI vizsga teszten kell átmenned. A GKI vizsga kérdések kiterjednek a biztonsági szabályokon alapuló ésszerű vezetésre, az előírások alkalmazására, valamint az egészségügyi, közúti közlekedési és környezeti biztonság, szerviz, valamint logisztika „tantárgyakhoz” kapcsolódó kérdésekre. Ha ez még nem lenne elég, egy hosszú, kifejtős esettanulmányt is meg kell oldanod. A suliban megszoktuk, hogy 50 vagy legeslegrosszabb esetben 60%-tól megadták a kettest. Itt viszont minden kategóriában minimum 30 jó választ kell adnod, vagyis legalább 75%-ra lesz szükséged ahhoz, hogy átmenj a vizsgán. Ráadásul nemcsak írásban kell jól teljesítened, hanem a közúti forgalomban is. A gyakorlati vizsgán azt is tesztelik, hogy mennyire megy egy esetleges vészhelyzet felismerése, és annak értékelhető, balesetmentes megoldása. Tehát a járművezetéshez kapcsolódó veszélyhelyzetek létrehozásából, megelőzéséből és a kapcsolódó gépkocsivezetői ismeretekből is fel kell készülnöd (egy összetett, 30 perces szimulátoros feladatra számíthatsz). Ha ezt az egészet egyszer sikeresen kipipálod, a jövőben „csak” továbbképzésre kell menned, 5 évente.A GKI tehergépkocsi-vezetői továbbképzés után (ha 2009. 09. 09. előtt szereztél jogsit, vagy már egyszer sikeresen letoltad az alapképzés+vizsga kombinációt) ilyen GKI vizsgára számíthatsz: bemész, 2 óra alatt kitöltöd a fent említett 3 tesztlapot mindegyiknél minimum 40/30 hibátlan válasszal, kijössz, és ennyi. Tudom, hogy ez az egész GKI vizsga elég nagy nyűgnek tűnik, de gondolj bele, mi folyik így is az utakon. Szerinted mi lenne, ha még ennyit se kéne folyamatosan tudnia egy hazai vagy nemzetközi sofőrnek a munkavégzéshez? Na, ugye. Ha legszívesebben most azonnal letesztelnéd a tudásod mindenféle rákészülés nélkül, itt megteheted.
Na és mennyibe fáj ez az egész?
Ismét egy jó hírrel kezdem (igen, jól sejted, nemsokára érkezik a rossz is). Rengeteg profi oktatóközpont közül választhatsz, országszerte. Sőt, egyes helyeken még online GKI képzésre is nyílik lehetőséged, ami azért jóval időtakarékosabb megoldás, ha gyorsabban jár az agyad a többiekénél, vagy esetleg külföldön tartózkodsz. Mondjuk akkor is érdemes lehet az e-learning opciót választani, ha valakinek lassabban megy a tanulás, hiszen a tananyag így bármikor visszanézhető.A rossz hír viszont az, hogy egy GKI vizsga ára alapképzésnél 35.900 Ft. Továbbképzés esetén pedig 9000 Ft-ot kell kicsengetned. És persze ott van még a 9900 Ft-os okmánykiállítási díj is (GKI kártya díj) a szükséges tanfolyam díján felül. A vizsga- és kártyadíj nagyjából mindenhol ennyibe kerül. Akad olyan cég is, ahol kedvezőbb ár van feltüntetve, de ott a tanfolyam díja magasabb, illetve olyan központ is létezik, ahol nincs feltüntetve külön-külön a vizsgadíj és a képzés ára, de a matek mindenhol szinte ugyanaz. Viszont a tanfolyamok árában elég nagy különbségek vannak. A továbbképzés nagyságrendileg 30-40.000 Ft-ba, az alapképzés pedig 75-90.000 Ft-ba kerül. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy néhány központnál létezik csoportos kedvezmény, ami szuper lehetőség azoknak a fuvarozó cégeknek, amelyek több sofőrjüket küldik el egyszerre vizsgázni.Maximalistáknak vagy több lábon állóknak pedig ott a lehetőség, hogy az összevont alapképzést/továbbképzést válasszák, amivel akár több tízezer Ft-ot is megtakaríthatnak. Cserébe viszont egyszerre kell helytállniuk autóbusz-vezetőként és teherautó-sofőrként a GKI vizsgán. Ez 4 tesztlapot, 2 szimulátoros feladatot és egy összevont esettanulmányt jelent, a buszos és teherautós forgalmi vezetés mellett…
Sok hűhó, semmiért?
Aki elvégzi a számára előírt tanfolyamot, és komolyan átnézi a lehetséges GKI vizsga kérdéseket, annak ritkán gyűlik meg a baja a GKI vizsga teszttel. Ettől függetlenül jobb tisztázni, hogy mi történik egy esetleges bukásnál. Nagyjából semmi. Szinte mindenhol elég gyakran vannak vizsgaidőpontok, és szerencsére csak azt a feladattípust kell megismételned a következő GKI vizsgán, amelyik elsőre nem ment. Pótvizsgadíj azért minden vizsgáztatónál lesz.Macera ide vagy oda, nem érdemes a GKI kártyával (pontosabban annak hiányával) trükközni, mert sem a kamionos jogosítvány, sem a sofőrkártya nem helyettesíti azt. Plusz Magyarországon 100.000 Ft-os bírságra számíthat az, aki GKI kártya nélkül fuvarozik. A külföldi büntetésekről pedig inkább ne is beszéljünk. Jobb a béke.