Ha szereted a kamionokat és a filmeket is, akkor jó helyen jársz, hiszen elhoztuk számodra a közös metszetet. Három részes szubjektív ajánlónkban összeszedtük neked 15 kedvenc kamionos filmünket, amelyeket jó szívvel ajánlunk egy-egy unalmas, pihenőben töltött estére.
Sorozatunk előző két részben a ’70-es évek klasszikusait, valamint a ’80-as évek néhány meghatározó darabját vettük sorra, most pedig folytatjuk a ’90-es évektől napjainkig tartó időszakkal. Ezekből az évekből 5 olyan filmet ajánlunk, amikben már inkább az akció veszi át a főszerepet.
Villany lekapcs, popcornt a kézbe, és folytatódjon a vetítés.
Kéjutazás (Joy Ride, 2001.)
A megboldogult Paul Walker nem csak a Halálos iramban című moziban vezetett autót 2001-ben. Ugyanebben az évben jött ki az ő főszereplésével egy autós-kamionos vetélkedésről szóló film is, a Kéjutazás.
A történetben két testvér, hogy autós útjukat kicsit izgalmasabbá tegyék, CB-rádión keresztül viccelik meg a többi rádióst, például a kamionosokat. Ami azonban egyszerű ugratásnak indul, hamarosan rémálommá válik, amikor kiderül, hogy az egyik bepalizott fél az adás másik végén egy pszichopata kamionsofőr, aki rájuk talál és üldözni kezdi őket. A feszültséget tovább fokozza a nézőben, hogy a kamionosnak csak a hangját halljuk a CB-n keresztül, és csak a film háromnegyedénél pillantjuk meg először, és szó szerint csak pillantjuk, hiszen csupán pár kocka erejéig mutatkozik az egész filmben. Ez a megoldás egyébként – több más mellett – visszautal a korábbi, sorozatunk első részében bemutatott Párbaj című kultfilmre. Érdekesség, hogy a hangját nem is az őt a vásznon eljátszó színész kölcsönözte.
Bizonyos helyzetekben talán túlzásokba is esik, például amikor egy kukoricaföldön keresztül kergeti a fekete kamion a gyalog menekülő főszereplőket, de tény, hogy nem egy Oscar-díj jelölt filmnek készült. Aki szereti a feszült, már-már rettegős thrillereket, annak érdemes megnéznie, de amúgy felejthető alkotás. A legelszántabbak megnézhetik a folytatásokat is, de azok már más szereplőgárdával készültek.
A kamion
A gonosz járműve itt egy Peterbilt 359 volt, ami még bő 20 évvel a film készítése, és közel 60 évvel a modell megjelenése után is baromi jól mutat minden helyzetben. A 359-est 1967-87. között gyártották, a filmben pedig többnyire egy 1985-ös EXHD kivitel szerepelt, de a forgatáshoz további, jellemzően a gyártási időszak második feléből származó példányokat is használtak. A Peterbiltnél leginkább Caterpillar és Cummins motorokkal szerelték a 359-eseket, de a gyártó nagyjából bármilyen motor-váltó kombinációt be tudott szerelni a vásárlók igényeinek megfelelően. A film fekete szörnyetegét is egy V8-as Caterpillar 3408 dieselmotorral látták el, ami 18 literes hengerűrtartalom mellett – kiviteltől függően – 440-520LE közötti teljesítményt tud leadni.
Fekete kutya (Black Dog, 1998.)
Ha a csúcson vagy és túl kapzsivá válsz, túl sokat akarsz, vagy túlhajtod magad, eljön érted a fekete kutya, és elvesz tőled mindent. Ez érte utol a főszereplő Patrick Swayze-t is, aki túl sokat vezetett egyben, „átfutott” előtte a fekete kutya, mire ő letért az útról és halálos balesetet okozott, majd börtönbe került.
A történetbe ott szállunk be, miután a főhős, a szabadulása után, bevont jogsival, megbízást kap egy utolsó szállítás elvégzésére (a rakomány természetesen illegális, ahogy az ilyen filmekben lenni szokott), amit nem utasíthat vissza, hiszen ezen múlik, hogy a családja elveszíti-e mindenét, vagy a fuvarért járó 10.000 dollárból helyrehozhatja az életét. Némi Smokey és a Bandita utánérzésünk lehet, mivel a kamion mellé itt is jár egy kísérő és biztosító autó, Chevrolet Camaro képében. A rakományra persze más is feni a fogát, sőt a rosszfiúkon túl még az FBI is megfigyeli a kamiont.
Mindebből nem is következhet más, mint sok-sok autós üldözés, motoros üldözés, sőt kamionos üldözés. Tipikus ’90-es évekbeli akciófilm, indokolatlan robbanásokkal és előre sejthető befejezéssel, habár a sztori legvége is tartogat még egy kisebb csavart a néző számára, mikor már azt hinnénk, a hős elkamionozik a naplementébe.
A kamion
Aki szereti az amerikai csőrös kamionokat, annak mindenképpen ajánlott megnézni (vagy újra nézni), hiszen a Peterbilt 379 típust nagyon sokat, sokféle nézőpontból mutatják. A cégnek ezt a zászlóshajóját 1987-től 2007-ig gyártották. Elsősorban a hosszútávú szállítmányozáshoz tervezték, és a kamionosok körében nagyon népszerűvé vált. Az amerikai kamionoknál gyakori volt, hogy nem egy saját motorral gyártották, hanem különböző motorgyártók termékeivel lehetett rendelni. Ennek megfelelően készült például Caterpillar, Cummins és Detroit Diesel motorokkal egyaránt, de jellemzően a kategória legerősebb kiviteleivel. A filmben szereplő modellt egyébként a 14,6 literes hathengeres Caterpillar 3406 diesel valamelyik kivitelével szerelték, így teljesítménye valahol 350LE környékén alakulhatott.
A félelem országútján (Breakdown, 1997.)
Az előző részekben bemutatott filmekben már láttunk példát a stopposokon segítő kamionosokra, de mi történik akkor, ha a sofőrt nem segítő szándék vezérli, amikor megáll a bajba jutottak mellett az út szélén.
Egy boldog, fiatal házaspár új életet kezdene az USA nyugati partján, ezért a keletiről autóval utaznak keresztül az államokon. Valahol a kietlen Arizónában lerobban az autójuk. Egy segítőkész Peterbilt sofőr felajánlja, hogy elviszi a feleséget a következő kamionos pihenőig, ahonnan segítséget hívhat. Az autó nem sokkal később megjavul, így a férj (Kurt Russel) is eljut a megbeszélt pihenőbe, csakhogy itt nem találja a nőt, és elmondásuk szerint az ott lévő csapos és vendégek sem látták nyomát. A film 1997-es, így még éppen tud arra építeni, hogy nincs mindkettőjüknél mobiltelefon. Innentől egyre nő a feszültség és a férj tehetetlenség okozta kilátástalansága, hogy látja-e még valaha a feleségét.
Minden jel arra mutat, hogy egy nagy összeesküvésbe csöppentek, amelyben a környéken mindenki benne van, még a helyi seriff is. Beigazolódik a férj gyanúja, miszerint az asszonyt elrabolták és váltságdíjat követelnek érte. Az emberrabló banda feje pedig maga a segítőkész kamionos, így végül ez a film is abba a kategóriába kerül, amelyekben a kamionos a rossz oldalt erősíti. Hogy látja-e még valaha a feleségét, azt nem lőjük le előre, ehhez nézd meg a filmet.
A kamion
A gonosz kamionos által vezetett 1991-es Peterbilt 377-essel váltotta le a cég a 359-es modelljét. 1987-től egészen az ezredforduló előttig tartották gyártásban. A cégnél számos motor-váltó kombinációval szerelték a kamionokat. A 377-es esetében is lehetett például Cummins, Caterpillar és Detroit Diesel közül választani, 10 és 14,6 liter közötti hengerűrtartalommal, nagyjából 350-600LE közötti teljesítményszintekkel, hozzá pedig 9-18 fokozatú manuális váltót vagy 10-18 fokozatú automatát párosítani. A legnépszerűbb talán a 450LE-s Detroit Diesel 60-as volt, soros hathengeres, 12,7 literes változatban. Az új modell a korábbi 359-esnél sokkal áramvonalasabb karosszériával készült. Alacsonyabb fogyasztás, szériában vezetéstámogató rendszerek (ABS, ESP), légkondi, számos tárolórekesz, ruhásszekrény, kiváló gyári hangrendszer jellemezte. Ezeknek a kényelmi berendezéseknek, illetve erős motorjainak és megbízhatóságának köszönhetően hamar népszerűvé vált a sofőrök körében.
Mad Max: A harag útja (Mad Max: Fury Road, 2015.)
Ha csak autós filmekről lenne szó, nem maradhatna ki a Mad Max. Ha kamionos filmekről van szó, nem maradhat ki a Mad Max negyedik része, A harag útja.
Habár a sorozatnak ez már a negyedik része, kétségtelenül a legjobban sikerült darabja. Amire biztosan számíthatsz, az 2 órányi tömény autós üldözés, rengeteg látványos akcióval megspékelve. A kamionozásról a maga valójában már nem beszélhetünk ebben a posztapokaliptikus világban, de az áruk cseréje, a kereskedelem iránti igény mégis életben tartja a szállítmányozást. Ebből is látszik, jó kamionosra a világ végén is szükség lesz. A történet nem túl bonyolult: a főszerepben egy mindenféle roncsokból összelegózott hatalmas tanker kamion áll, amit, pontosabban aminek az utasait és rakományát mindenki meg akarja szerezni. A látvány és akció igazi csemege, ez a rendező Miller egyik, ha nem az eddigi legjobb alkotása. Kötelező darab.
A széria legújabb része pedig éppen a bejegyzés megjelenésével egy időben kerül a mozikba.
A kamion
A világ végén a kamionmárkák már elvesztették jelentőségüket, különböző alkatrészekből próbálnak egy-egy példányt működésben tartani. A filmben szereplő, Hadivas nevű vontató is tulajdonképpen egy összehegesztett patchwork. Alapját egyébként egy végletekig átalakított 6x6 meghajtású Tatra T815 adta, amire a felépítményt egy 2. világháború utáni Chevrolet személyautó adta. A motorja eredetileg a Tatra 300LE körüli V8-asa lett volna, azonban kiderült, hogy az óriási tankert földúton ez nem tudta kellő dinamikával mozgatni, ezért egy használt Tatra versenymotorral helyettesítették, ami már 500LE leadására volt képes.
Jeges pokol (The Ice Road, 2021.)
A film angol címe The Ice Road, ami rövidítve T.I.R. Véletlen volna ez a kapcsolat a nemzetközi kamionozással? Valljuk be, valószínűleg igen, de lássuk meg az ilyen apróságokat itt az elején, mert a film már nem fog sok pozitívumot kínálni.
A történet szerint a főszereplő Liam Neesonnak, a nagy tapasztalattal bíró kamionosnak és két további sofőrnek egy különleges, extra nagy tömegű rakományt kell elszállítani egy észak-kanadai bányába, persze szűk határidővel, hogy az ott mélyben rekedt bányászok túlélhessenek. A leggyorsabb út egy befagyott felszínű tó jegén keresztül vezet, azonban eddigre az olvadás miatt a kijelölt utat hivatalosan már lezártak. Ez már önmagában is számos veszélyt hordoz magában, ráadásul a fuvart valaki szabotálni próbálja. Egyszerre három Kenworth W990 kamionnal indulnak útnak, de hogy sikerül-e időben, vagy egyáltalán célba érni, azt nem lőjük le előre.
Van akció és dráma, ahogy kell, és talán még a fizikai túlzásokat, logikát nélkülöző gondolkodást is megbocsátanánk (pl. ha az ellenséged be akar mászni menet közben a kamionod fülkéjébe, akkor talán egyszerűbb lenne rányomni a központi zár gombjára, minthogy a fülkében történő verekedésbe forduljon a dolog, bár utóbbi kétségtelenül látványosabb és „hollywoodibb”). Azt azonban már nem tudjuk szó nélkül hagyni, hogy bizonyos akciójelenetekben a W990-eket a jóval modernebb dizájnú, áramvonalasabb T680 modellekkel helyettesítették. Kamionos szemmel ez sajnos el tud venni az élményből. Ha pozitívak akarunk maradni, azt legalább meg kell adni, hogy az utóbbi időben kevesebb a kimondottan kamionos témájú film, így legalább ezek megmaradtak nekünk.
A kamion
A Kenworth W990 a márka zászlóshajójaként jelent meg 2018-ban. Ennek megfelelően a Kenworth történetének leghosszabb motorháztetejét kapta, alatta a PACCAR MX-13 12,9 literes sorhatos dieselmotorjával, ami kiviteltől függően 405-510LE közötti teljesítményt produkál. Ezen kívül létezik hozzá egy valamivel erősebb, 14,9 literes Cummins X15 erőforrás is. A modell célja az volt, hogy leváltsák vele a ’60-as évek óta létező W900-as sorozatot. Ehhez az orrkialakítása némileg áramvonalasabb lett, valamint megkapta a T680-as kényelmesebb fülkéjét. A sofőröket azonban nem győzte meg teljesen a váltás, így a W900-as továbbra is párhuzamos gyártásban maradt.
Mint láttuk, a kamionos mozik szinte a filmkészítés kezdete óta velünk vannak. Kevés kivételtől eltekintve pedig inkább a szórakoztatás a céljuk, mint komoly tanulságok megfogalmazása. A kamionos témájú filmek csúcsidőszakának kétségkívül a ’70-es évek Amerikáját tekinthetjük, de azért jó látni, hogy néha-néha még ma is hozzányúlnak ehhez a szívünkhöz közel álló témához a filmkészítők.