Ha láttál már legalább egy kamionos témájú hollywoodi filmet, akkor biztosan nem teljesen ismeretlen számodra a CB-rádiózás. Ebben a bejegyzésünkben ennek a témának megyünk utána.
Brékó-brékó! A CB-rádiózás a rádiótechnológia egy különleges területe. Elsősorban a közúti járművek, különösen a teherautók és kamionok vezetői közötti kommunikációban terjedt el, az évtizedek során pedig meghatározó szerepet játszott a közúti biztonság terén. Most bemutatjuk azt, hogyan alakult ki a CB-rádiózás, miért használják a kamionosok még ma is, és hogy milyen jövő állhat előtte a folyamatos fejlődés és az okoseszközök korában.
A kezdetek, avagy a CB-rádiózás rövid története
A CB-rádiózás története egészen az 1940-es évek közepéig nyúlik vissza. Az Egyesült Államokból indult, eleinte egyfajta lakossági kommunikációt támogató szolgáltatásként. Erre utal a CB, azaz „Citizen's Band” elnevezés is, ami nem mást, mint „lakossági sávot” jelent. A CB egy meghatározott frekvenciatartományban, a 27 MHz-es sávban működik. Ez a frekvenciasáv 450 kHz, amit 45 darab 10 kHz-es csatornára osztanak fel, amelyek közül 40 engedélyezett polgári felhasználásra, vagyis egy időben 40 adó adhat egyszerre, egymás zavarása nélkül.
A technikai adatokhoz kívánkozik még egy adat: a hatótáv. A telepített antennák képesek akár 100km-es sugarú kört is lefedni. A járművekre szerelt mobilantennákat használva ez a távolság nagyjából 20km-re csökken, azonban a földrajzi viszonyok (pl. domborzat) vagy a használt antenna hossza ezt képes erősen befolyásolni. Aki nagyobb elérést és lefedettséget szeretne elérni a CB-rádiózásban, annak érdemes beszerezni például egy erősebb vételre képes antennát.
A CB-rádió megjelenése lehetővé tette azt, hogy az egyének rövid távolságokon keresztül engedély nélkül kommunikáljanak egymással. Ennek köszönhetően gyorsan hatalmas népszerűségre tett szert. Fénykorának az 1970-es éveket tekinthetjük, amikor főként Amerikában rengetegen használták. Elterjedésében nagy szerepe volt az olajválságnak, illetve az USA-ban ekkor bevezetett 55 mérföld/órás sebességhatárnak. Hatásukra egyre többen kezdték a CB-rádiózást a forgalmi információk cseréjére, a sebességmérések, rendőrségi igazoltatások elkerülésére alkalmazni. A kamionos kultúrának olyannyira a részévé vált, hogy szinte minden kamionos és autós filmbe bekerült, gondoljunk csak az 1977-es Smokey és a bandita, az 1978-as Konvoj, vagy az 1979 Hazárd megye lordjai című filmekre, amelyekben a kommunikáció jelentős részét CB-rádiózással bonyolítják. Végül a CB-zés annyira beivódott a popkultúrába, hogy ekkoriban elképzelhetetlen volt egy valamirevaló kamionfülke CB-szett nélkül.
Európában a 27 MHz-es sávot 1967-ben nyitották meg, eleinte ipari és tudományos célú felhasználásra. A nemzetközi sikernek, valamint a nagy számú, illegális importból származó CB-rádiónak köszönhetően hamar kialakult a „civilekből” álló felhasználói réteg is. A CB hazánkban is ez idő tájt kezdett igazán kedveltté válni, ekkor ugyanis az általános telefonhiánynak köszönhetően sokan a kézi CB-rádiókat használták alternatívaként. Ezekben az időkben komplett „csatorna-klubok” alakultak ki, spontán barátságok, ismeretségek is születtek CB-rádión keresztül.
Később a fuvarozók és a taxisok is CB-rádió segítségével kezdték el intézni a rendeléseiket, ami idővel kiszorította a civileket. A CB akkor szinte korlátozás nélkül volt használható, így nagy szerepe volt abban is, hogy a ’89-es taxisblokádhoz olyan sok fuvarozó csatlakozott. A legenda szerint ennek is volt köszönhető, hogy 1991-ben Magyarország is csatlakozott a nemzetközi CEPT-hez (Postai és Távközlési Igazgatások Európai Értekezlete), amivel egységes szabályozási környezetet vezettek be.
A kilencvenes évek után a személyszállítással és logisztikával foglalkozó cégek többsége az engedélyköteles 160 MHz-es URH frekvenciákra vagy az úgynevezett PoC rádiók használatára tért át. Utóbbi eszközök a mobiltelefon szolgáltatók rendszerén keresztül kommunikálnak egymással, és gyakorlatilag a modern technológia vívmányaival ötvözik a CB-rádiózás legfőbb előnyeit.
A különböző egyéb kommunikációs megoldások fejlődése és térnyerése nyomán ez a technológia egyre inkább kikopott. Az is igaz, hogy napjainkban mind több olyan eszköz vesz minket körül, amelyek valamilyen formában képesek zavarni a rádiófrekvenciát, akár egy LED lámpa is. Manapság leginkább már csak a hobbi rádiósok és a fuvarozók használják szélesebb körben, de a hazai autópályákon is gyakran találkozhatunk akár többméteres antennákat magukon hordozó, jellemzően külföldi rendszámos személyautókkal, trélerekkel.
Miért terjedt el a CB-rádiózás a kamionosok körében?
A CB-rádió elterjedése hozzájárult ahhoz, hogy a kamionsofőrök egy erős közösséget alakíthassanak ki egymás között. A rádión keresztül lehetőségük nyílt a közúti információk, a forgalmi akadályok és az esetleges útvonalváltozások egymással történő, hatékony megosztására, valamint a gyors segélyhívásra is. Ez biztosította a hatékonyabb munkavégzést, a közúti balesetek, illetve az esetleges ellenőrzések elkerülését is. Arról nem is beszélve, hogy a magányos órákban a CB-rádiózás szórakozást is nyújtott a kamionsofőröknek.
A CB-zés fénykorának is megvoltak a maga hősei, azok a sofőrök, akik rádiós stílusuknak, mondanivalójuknak, gyakori megszólalásaiknak köszönhetően nagy népszerűségre tettek szert a kollégák körében. Őket sokan követték, hallgatták, ezért a mából visszatekintve akár koruk influenszereiként is tekinthetünk a nagy öregekre.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy a CB-rádió használata nem csupán a kamionosok körében vált népszerűvé. Ahogy korábban már említettük, többek közt a taxisok, a mentőszolgálatok és a hobbicsoportok is töretlenül alkalmazták ezt a kommunikációs formát, és – habár a szabályozásoknak köszönhetően a CB-rádiózás már egészen más, mint pár évtizeddel ezelőtt volt – sokan használják a mai napig is, hiszen jó lehetőséget nyújt a közvetlen, rövidtávú kommunikációra.
Milyen szabályok vonatkoznak a CB-rádiósokra?
Ahogyan a CB-felhasználók száma egyre nőtt, fontossá vált az alapvető szabályok lefektetése is annak érdekében, hogy az egymás közti kommunikáció továbbra is zavartalan legyen. Magyarországon ezeket az előírásokat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság határozza meg. A szabályozások biztosítják azt, hogy a CB-rádiózás ne zavarjon meg más hírközlési eszközöket, és hogy a CB-rádiósok tiszteletben tartsák a frekvenciakiosztásokat. Az Európai Unió más országaiban a hazaihoz hasonló szabályozások érvényesek.
A készülékek előállítása, módosítása engedélyköteles, forgalomba hozatala bejelentésköteles. A forgalomba hozott készülékek módosítások nélkül szabadon vásárolhatók, eladhatók és üzemben tarthatók. Mivel Magyarország csatlakozott a CEPT egyezményhez, ezért hazánkban csak a CEPT előírásoknak megfelelő rádió tartható üzemben, illetve az ilyen készülékekhez nem szükséges engedély.
Mindezeken túl meg kell azt is jegyezni, hogy a közlekedés egyre szabályozottabbá válik. Régóta tudjuk, hogy kézben tartott mobiltelefonnal nem szabad vezetni. Erre reflektálva Németországban például 2021 óta tilos kézben tartott CB-rádióval kommunikálni menet közben, az kizárólag kihangosítóval használható. Azt a vitát most nem nyitnánk meg, hogy mi a veszélyesebb, ha a sofőr szeme az úton van, de az adó-vevő a kezében, vagy az, ha a központi kijelző harmadik almenüjében próbálja átállítani a fűtés erősségét. Szerencsére ezen a téren is vannak technológiai fejlesztések, így számos kiegészítő elérhető már a rádiókhoz a piacon.
Rádiós etikett röviden
A rádiós kommunikációra nem létezik írott szabályzat, érdemes azonban néhány dologra odafigyelni. Illik például a rádió bekapcsolása után beköszönni a csatornára, és megérdeklődni, hogy valaki használja-e az általunk beállított frekvenciákat. Amennyiben néhány másodpercen belül nem érkezik válasz, akkor használjuk a beállított csatornát. Viszont, ha jön válasz, megeshet, hogy zavarnánk az ott folyó beszélgetést, így érdemes csatornát váltani.
Fontos tudni, hogy a csatornák bárki által szabadon használhatók, így nem küldhetünk el senkit egy adott csatornáról, csak azért, mert azt már használjuk. A helyzetből adódóan megkérhetjük a másik személyt a váltásra, azonban nem kötelezhetjük erre. Ha becsatlakoznánk egy beszélgetésbe, tájékoztatást vagy útbaigazítást szeretnénk kapni, bátran köszönjünk be, hiszen a beszélgető rádiósok nagy valószínűséggel segíteni fognak nekünk.
A CB-rádiózás sajátos nyelve
Az olyan kifejezések, mint például a „brékó” vagy a „vétel” sokaknak ismerősek lehetnek itthon is. Előbbit a CB-rádiózás hagyományos köszönésének is tekinthetjük. Eredeti formája az angol „break”, azaz törés vagy szünet szó, a kifejezés pedig eredetileg arra szolgált, hogy egy olyan csatornán szólalhassunk meg, ahol ketten vagy többen már beszélgetnek. Míg a „vétel” azt jelenti, hogy az éteren át érkező üzenet eljutott hozzánk és azt megértettük.
A CB rádiósok körében – főleg az USA-ban – számos olyan kód és szleng alakult ki, ami gyorsabbá és hatékonyabbá teszi az egymás közti kommunikációt. Az Egyesült Államokban például az úgynevezett CB 10-es kódot használják a hosszabb szabványos üzenetek rövidítésére. Emellett pedig – mint minden szakmában – megvannak a „titkos” szakszavak is, amiket eredendően csak a kamionosok értenek. Megint csak USA példákat hozva, lássunk egy-két érdekesebb szófordulatot:
- Alligator (aligátor): Leszakadt gumidarab az úttesten, amin ha áthajtasz „megharap” és sérülést okozhat a kamionodban. A kisebb gumidarabot baby alligator-nak hívják.
- Bambi: szarvas az úton (lehet élő vagy elütött)
- Bear (medve): rendőr
- Bear bite (medveharapás): gyorshajtási csekk
- Bear cave (medve barlang): rendőrőrs
- Bear trap (medvecsapda): Traffipax
- Break check (fékteszt): figyelmeztetés torlódás miatt hirtelen lelassuló forgalomra
- Dragonfly (szitakötő): gyenge, emelkedőn nagyon lassan haladó kamion
- Feeding the bears (etetni a medvéket): befizetni a bírságot
- Fox in the hen house (róka a tyúkólban): Jelölés nélküli, civil rendőrautó
- Granny lane (nagyi sáv): többsávos úton, autópályán a jobb oldali, lassú vagy kapaszkodó sáv
- Hammer lane (kalapács sáv): a bal oldali, gyorsabb sáv az előzésre
- Kojak with a Kodak (Kojak Kodakkal): a törvény emberei sebességet mérnek
- Mud duck (sáros kacsa): gyenge rádiójel
- Skins (bőrök): kerekek, gumik
- Smokey (füstös): Rendőr, autópályarendőr
- Too many eggs in the basket (túl sok tojás a kosárban): túlterhelt rakomány
Már ebből a kis merítésből is látszik, hogy jelentős részben a rendőrségi ellenőrzésekre való figyelmeztetésre használták a CB-t. Ezeken kívül használatosak még az úgynevezett tízes kódok, mint például a 10-4 (ten-four), ami annyit tesz, hogy rendben, vettem az üzenetet, de az USA-ban például a nagyobb városokra is aggattak a rádiózásban használt szleng megnevezéseket. Ha részletesebben is érdekel a téma, és további kifejezésekre vagy kíváncsi, akkor ezen a linken találhatsz még jó párat.
Vélemények a CB-ről
Sokan vannak, akiknek úgy is megvan a véleménye, hogy soha nem használták a CB-rádiót. Ezzel szemben nézzünk néhány véleményt azoktól, akik használták, használják ezeket a készülékeket:
- „A CB-rádió nem nélkülözhetetlen, de remek eszköz a háttérben, ha bármi probléma történne. Azt javaslom, hogy nem kell mindig bekapcsolva tartani, ha zavarnak a többiek, kapcsold ki, de lehet, hogy épp te leszel az, aki frissen be tud jelenteni egy fennforgást az úton, ami nagy segítség lehet a többi kamionosnak.”
- „Évről évre egyre többen vagyunk az utakon, ezért egyre gyakoribbak a ráfutásos balesetek, amik a forgalom hirtelen feltorlódásából következnek, és ennek bekövetkezésében a konvojozás sem segít. Ezekre az esetekre egy CB-be bemondott „Brake check” kód azonnal tudja figyelmeztetni a hátulról jövőket a konkrét veszélyre. Ez pedig pont egy olyan eset, amit a navigációs appok is csak percekkel később tudnak lekövetni.”
- „Ez a legjobb lehetőség arra az esetre, ha probléma van a rakománnyal, a szerelvénnyel, például a hátsó lámpákkal, hiszen ezeket a sofőr menet közben nem fogja látni, de egy másik kamionon ülő kolléga könnyen kiszúrhatja, és villogás, dudálás, egyéb próbálkozások helyett, csak beleszól a rádióba, és már sikeresen figyelmeztetett is.”
- „Azok, akik még használják a CB-t, általában segítőkészebbek is a kollégákkal bármilyen probléma esetén, vagyis megvan a közösséghez tartozás érzése.”
- „Bár sok infó elérhető okostelefonon is, a közösségi szellem jegyében mégis jó érzés ugyanezeket CB-n keresztül megtudni. Mivel a kamionozás általában magányos műfaj, az ember pedig evolúciósan társas lény, lehet, hogy a jóllétünkhöz is hozzá tud járulni, ha alkalmanként kommunikálunk a hozzánk hasonló cipőben (kamionban) járó társakkal. Megfelelő nyelvtudás esetén pedig akár külföldiekkel is.”
- „Rendszerint 1-2 km/órával lassabban megyek a megengedett maximumnál, és nem akarom folyton azt hallgatni a hátulról jövő kollégáktól, hogy haladjak már, miért nem megyek gyorsabban. Inkább kikötöttem a korábban használt készülékemet.”
- „Manapság a GPS, de még inkább az okostelefonok mindenben helyettesíteni tudják a CB-rádiót számomra. Forgalmi viszonyok, útlezárások, kamionos pihenők információi, vagyis minden nekem fontos információ elérhető, csak legyen internetkapcsolat.”
- „A CB mára elavult technika, alig használja már valaki, ezért én sem szerzek be egyet”. Ezzel pedig valóban tovább csökken az aktív felhasználók száma.
Az igazság valahol a két tábor között keresendő, nem fekete vagy fehér. Mindenkinek magának kell mérlegelnie, hogy az ő habitusához, stílusához, munkamódszereihez passzol-e a CB-zés, vagy nem, ugyanakkor annyi talán kijelenthető általánosságban, hogy abból nagy baj nem lehet, ha a biztonság kedvéért kéznél van ez a lehetőség is.
Mi lehet a CB-rádiózás jövője?
Napjainkra a CB-rádiózás népszerűsége sokat csökkent, köszönhetően az olyan modern megoldások megjelenésének, mint a GPS rendszerek, az okostelefonok korlátlan interneteléréssel és a digitális rádiók, melyek tisztább vételt kínáltak. Sokan tehát szkeptikusok, hogy a CB-rádióknak sikerült-e kiállni az idő próbáját. A telefonra letölthető mobil alkalmazások képesek jelezni a forgalom változásait (pl. torlódást, elakadt járművet), de léteznek appok az úgynevezett push-to-talk kommunikációra (ilyen a CB-rádió) is. Tény azonban, hogy a CB-vel sokkal gyorsabban lehet mások tudtára adni egy-egy fontos információt, mint ahogy azt a mobil app a felhasználók adatai alapján összegyűjti és kommunikálja a felhasználók felé. Ugyanígy a CB mellett szól még ma is, hogy egyszerre mindenkihez tudunk szólni, aki szintén a csatornán van, nem csak egyesével, mint a telefonon.
Az igazság azonban az, hogy a CB népszerűsége bizonyos körökben, például a kamionosok és a hobbisták között továbbra is fennáll, még ha a használók köre jóval kisebb is, mint pár évtizede. Napjainkban is vannak olyan eldugott részei a bolygónak, ahol az egyszerű mobiltelefonok csődöt mondanak, ilyenkor pedig egy CB-rádió továbbra is nagy segítség tud lenni bármilyen szorult helyzetben. Nem kell azonban távol lennünk a civilizációtól, hogy hasznos társra leljünk a CB-rádióban. Katasztrófahelyzetben gyakran előfordul – és ez például a 2021-es németországi áradások idején is így volt –, hogy a mobilhálózat sérül vagy túlterhelté válik, így használhatatlan lesz. Ilyenkor pedig felértékelődik a régebbi technológiák megléte úgy a kamionosok, mint a lakosság és a katasztrófaelhárítás körében.
A CB-rádió lehet, hogy retró dolognak számít, de mint kiegészítő a mobil és az internet mellett, továbbra is megvan a maga haszna, és üdítő változatosságot tud jelenteni az amúgy gyakran monoton munka során.
Nem halt ki tehát teljesen a kamionos kommunikációnak ez a különleges módja, azonban ahhoz, hogy továbbra is fenn tudjon maradni és továbbmenjen a hagyománya, az új generáció sofőrjeinek is fel kell venni a fonalat, és bekapcsolódni a hálózatba.