Az áruszállításban használt járműveken történő új, második generációs digitális tachográfok bevezetése jelentős változást hoz a szektorban. Megmutatjuk, mit érdemes tudni ezekről az eszközökről és a szabályozással kapcsolatos tudnivalókba, határidőkbe is belepillantunk.
Magyarországon a Mobilitási Csomag keretében 2023. augusztus 21-től jelentős változások várhatóak a logisztika terén, melyek főként az áruszállítást végző járműveket érinti. Az új előírások szerint a nyár végétől kizárólag a legújabb fejlesztésű, második generációs digitális tachográfok használhatók az újonnan forgalomba helyezett teherautókon, kamionokban, 3,5 tonnánál nagyobb járműveken. Mindez a változás fontos hatással lesz az áruszállító vállalkozásokra és a sofőrökre egyaránt.
Mi az a digitális tachográf?
A digitális tachográf egy olyan speciális eszköz, amelyet a tehergépkocsikban és buszokban használnak annak érdekében, hogy rögzítsék és nyilvántartsák a járművezetők munkaidejét és vezetési tevékenységét. Maga a digitális tachográf nem újdonság, az első generációs modelleket is már több éve használják. A második generációs tachográfok bevezetésével azonban a rendszer az elmúlt időszakban új szintre lépett.
Ezek az eszközök a korábbinál jóval pontosabb adatgyűjtésre képesek, így garanciát jelentenek a szigorúbb ellenőrizhetőségre. Többek közt azáltal, hogy a digitális eszközök GPS-szel való összeköttetésüknek köszönhetően lehetővé teszik a szabálytalanságok egyszerű kiszűrhetőségét.
Miért hasznos a digitális tachográf?
Az úgynevezett okos tachográfok használata egyrészt ellehetetleníti a készülékek manipulálhatóságát, másrészt lehetőséget biztosít arra, hogy a kötelezően előírt vezetési- és pihenőidők betartatása pontosan követhető legyen, harmadrészt garantálja a célzott ellenőrzések megvalósítását. Mindezt úgy, hogy lehetőséget biztosít a készülékek távolról történő leolvasására.
A második generációs okos tachográf nagy előnye továbbá, hogy tengelyterhelési adatokat is a rendelkezésünkre bocsátja, ami az elkövetkező időkben komoly változásokat hozhat útdíjfizetés terén. De a digitális tachográfok használata az ellenőrök és a hatóságok mellett a sofőrök munkáját is segíti. Ezekkel az eszközökkel ugyanis lényegesen lerövidíthetővé válik az adminisztrációval töltött idő, és többek közt a határátlépés regisztrálása is gyorsabb és egyszerűbb folyamat lehet.
Az új generációs digitális tachográfokkal kapcsolatos tudnivalók
-
Adatok rögzítése: Az új generációs digitális tachográfok rögzítik a jármű sebességét, az útvonalat, a vezetési időt és a pihenőidőt. Ezek az adatok a tachográf memóriájában kerülnek pontos nyilvántartásra. GPS kapcsolata révén pontosan rögzíti az indulás és érkezési helyet, a határátlépéseket, valamint 3 óránként a jármű pontos helyzetét.
-
Adatok letöltése: Az adatokat rendszeresen le kell tölteni a tachográfokról annak érdekében, hogy azok elérhetőek legyenek az ellenőrzések során. Az adatok letöltése egy speciális eszközzel, az úgynevezett tachográf letöltőkulccsal történik, amely lehetővé teszik több, biztonságos és hiteles másolat készítését. A convoy.hu webáruházában a tachográf letöltőkulcs kártyaolvasóval együtt is elérhető.
-
Ellenőrzés és szankciók: Az ellenőrző hatóságok jogosultak a digitális tachográfok és az azokon rögzített adatok ellenőrzésére. Ha szabálytalanságot észlelnek (például a vezetési idő vagy a pihenőidő túllépését), abban az esetben szankciókat alkalmazhatnak, beleértve a pénzbírságokat és a vezetői engedély elvételét is.
A második generációs digitális tachográfok ezen kívül az alábbi, hasznos funkciókat is képesek biztosítani a sofőrök számára:
-
Riasztások és figyelmeztetések: Az eszközök rendelkezhetnek beépített riasztási és figyelmeztetési funkciókkal, ezáltal képesek jelzéseket küldeni például olyan esetekben, ha a sofőr a megengedett vezetési időt túllépi, vagy ha közeledik a pihenőidő határideje. Ez nagyban segíti az áruszállító vállalkozásokat a szabályok betartásában és a biztonságos vezetés előmozdításában.
-
Időzített adatok rögzítése: Az új generációs tachográfok képesek bizonyos adatok időzített rögzítésére. Ez azt jelenti, hogy pontosan nyomon követhetővé válik, mikor történt egy adott esemény, például mikor kezdődött vagy ért véget egy sofőr munkaidőszaka.
-
Magasfokú adatvédelem: A digitális tachográfok korszerű adatvédelmi funkciókkal rendelkeznek, amelyek biztosítják a sofőrök személyes adatainak védelmét és az adatok biztonságos tárolását.
-
Hatékony adatelemzés: Az új generációs digitális eszközök lehetőséget biztosítanak az általuk rögzített adatokat különböző elemzőszoftverek segítségével való kiértékelésére. Ez lehetőséget nyújt az áruszállító vállalkozásoknak a hatékonyság növelésére, például a hatékonyabb útvonaltervezésre vagy az optimális vezetési idő meghatározására is. Az adatok elemzése alapján a vállalkozások képesek hatékonyan optimalizálni a flottakezelést és hatékonyan csökkenthetik az üzemeltetéssel járó költségeiket is.
Az új szabályozás hatása az áruszállítókra
Az új generációs digitális tachográfok bevezetése Magyarországon az Európai Unió Mobilitási Csomagjának része. Az EU célja, hogy egységes szabályokat vezessen be az áruszállításban és a közúti közlekedésben, és hogy javítsa a sofőrök munkakörülményeit és a közúti biztonságot. Az Európai Parlament és a Tanács 165/2014/EU rendelete részletesen szabályozza a digitális tachográfok használatát és az adatok rögzítését az áruszállításban.
Az új rendelet az áruszállítást végző járművekre, azaz teherautókra, kamionokra, 3,5 tonnánál nagyobb járművekre vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy – a szabályozás értelmében – az újonnan forgalomba helyezett járműveknek mindenképp rendelkezniük kell ezekkel az eszközzel, azaz 2023. augusztustól kizárólag második generációs digitális tachográffal helyezhetők forgalomba. Fontos tudni, hogy a Mobilitási Csomag előírásai kizárólag a nemzetközi áruszállító járműveket érintik, azaz a csak belföldön tevékenykedő áruszállítókra egyelőre nem vonatkoznak.
A tachográf cseréje: határidők, amelyekről nem szabad megfeledkezni
Az Európai Unió Mobilitási Csomagja számos jogszabályt és rendeletet tartalmaz az áruszállítás és a közúti közlekedés területén. Ezek közé tartozik a korábban már említett 165/2014/EU rendelet és az 561/2006/EK rendelet, amelyek részletesen szabályozzák a digitális tachográfok használatát és többek között a pihenőidőket. Az áruszállító vállalkozásoknak és sofőröknek időben fel kell készülniük az új generációs digitális tachográfok bevezetésére, ami magában foglalja a szükséges eszközök beszerzését, a sofőrök képzését az új rendszer használatára, valamint az adatok rögzítésének és letöltésének folyamatának megismerését.
A Csomagban foglaltak szerint az újonnan forgalomba helyezett áruszállító járműveket 2023. augusztus 21-től már kötelezően az új generációs digitális tachográffal kell felszerelni. Az analóg és digitális tachográfok kötelező cseréje (kivéve az első generációs okos tachográfok) a második generációs digitális tachográfokra 2024. december 31-ig kötelező a nemzetközi viszonylatban közlekedő 3,5 tonna feletti áruszállító járművekben.
A már forgalomban lévő, első generációs okos tachográfok kötelező cseréje vagy szoftverük felfejlesztése a második generációs okos tachográfokra 2025. augusztus 31-ig kötelező a fent említett járműkategóriában.
A következő fontos dátum 2026. július, amikortól a 2,4 és 3,5 tonna közötti össztömegű szállító járművek esetében is kötelező lesz a második generációs okos menetírók alkalmazása a nemzetközi szállítmányozásban.
Milyen büntetésre számíthat, aki nem cseréli le a tachográfot?
Az új generációs digitális tachográfok bevezetésével kapcsolatban a sofőrök természetesen szigorúbb ellenőrzésekre és büntetésekre is számíthatnak. Az ellenőrző hatóságok például az adatok távoli ellenőrzésére is jogosultak, amelyre az úgynevezett DRSC (Dedicated Short Range Communication) technológia segítségével nyílik lehetőségük.
Ez egy olyan, 5,8 Ghz-es rádiófrekvencián működő adatátviteli technológia, amely nemcsak a telepített eszközök, de különleges mobilegységek használatával is működhet, ami azt jelenti, hogy az adatellenőrzés akár egy mozgó járműből is elvégezhető lesz.
Ha az illetékes hatóságok szabálytalanságot tapasztalnak, különböző szankciókat alkalmazhatnak az érintettekkel szemben. A szabálytalan cégek/sofőrök pénzbírságra vagy a vezetéstől való eltiltására is számíthatnak. A bírság mértéke és az eltiltás időtartama a szabályszegés mértékétől és ismétlődésétől függhet.
Hogyan lehet az átállás zökkenőmentes?
A pontos időzítés és a megfelelő felkészülés elengedhetetlen ahhoz, hogy az átállás gördülékeny legyen. Fontos tudni azonban, hogy a Mobilitási Csomagban felsorolt összes változás kizárólag az áruszállítással, azon túl is a nemzetközi fuvarozással foglalkozókat érinti. A személyszállítás (például a buszok) esetében az új szabályok egyelőre nem kerülnek bevezetésre. Annak érdekében, hogy az átállás zökkenőmentesen történjen, a convoy.hu webáruházában számos szükséges kiegészítő megtalálható. Ha régebbi analóg technikát használsz, nézz körül tachográf korongjaink között, ha már újabbat, akkor nyomtatópapírjaink vagy letöltőkulcsaink lehetnek hasznodra.
A határidők alapján tehát nem kell azonnal rohanni az új generációs készülékért, de mindenképpen észben kell tartani a határidőket, hogy felkészülten indulhass útnak európai útjain.