30 000 Ft left for free shipping

Vásárolj még 30 000 Ft értékben az ingyenes szállításhoz!
0
Ft 0 tétel

Nincsenek termékek a kosárban.

Vadgázolás: mostantól duplán fizethetsz

Kiemelt cikkTanácsok és tippekVadgázolás

Ismét beköszöntött az ősz, ami azt jelenti, hogy érdemes fokozott figyelemmel közlekedni az utakon. Nem csak a nedves idő és a korai sötétedés vezethet ilyenkor ugyanis balesethez. Az őszi időszakban igencsak megszaporodik a vadgázolások száma, hiszen az őzek és szarvasok a nászidőszakban mindenre elszántak, sok ütközés történik tehát ilyenkor az állatokkal.

Annak érdekében, hogy elkerüljük a balesetet, az éberség elkerülhetetlen. De néhány praktika vagy kiegészítő is segíthet abban, hogy biztonságosan célba érjünk. Most megmutatjuk, milyen módszerekkel és eszközökkel kerülhető el hatékonyan a vadgázolás, illetve azt is, hogy milyen változásokra kell odafigyelni idén nyártól a vadgázolást illető szabályokat illetően.

Vadgázolás: a veszély nem csak ősszel leselkedik a sofőrökre

Sajnos bármely autóssal előfordulhat, hogy éjszakai vezetés során meglepetésszerűen elé ugrik egy vad. Ilyen esetekben pedig sokszor a leggyorsabb reflexek sem segítenek, különösen, ha egy 40 tonnás kamion volánjánál ülünk. A hivatalos statisztikák szerint Magyarországon évente 15-20 ezer vadgázolás történik, a valóságban azonban a további, bejelentés nélkül történt balesetek száma is ezzel megegyező mértékű lehet. Az áldozatok többsége őz, nyúl, fácán és vaddisznó.

Ezek a statisztikai adatok önmagukban is elgondolkodtatók, azonban a külföldi helyzettel összevetve nem a legrosszabb a vadgázolások aránya. A Magyarországhoz hasonló területű (bár jóval erdősültebb) Ausztriában például évente 100 ezer állat érintett közlekedési balesetben az ÖAMTC adatai szerint. Mindez azt jelenti, hogy 5-10 percenként történik egy ilyen típusú szerencsétlenség, ráadásul ez a szám nem tartalmazza a háziállatokkal kapcsolatos baleseteket.

Egy őzzel vagy vaddisznóval, esetleg gímszarvassal való ütközés egyáltalán nem gyerekjáték. Egy személyautóban kis sebesség esetén is milliós károkat okozhat, de hiába a kamion mérete, tömege és magas vezetőülés jelentette előny, a sok műanyag- és egyéb alkatrész törést követő javítása, cseréje is pillanatok alatt milliós nagyságrendig szaladhat. A kár mértéke persze sokszor attól is függ, hogy az autó milyen helyzetben találkozik a vaddal, emiatt sokszor akár egy nyúl is képes komoly anyagi kárt okozni a sofőrnek, de szerencsés esetben az őzzel való ütközést is meg lehet úszni apróbb karcokkal.

A vadak mozgása tavasszal és ősszel intenzívebb, különösen az őzek nászidőszaka nehezíti a helyzetet. Éppen ezért fontos, hogy mielőtt útnak indulnánk, megtegyük a szükséges intézkedéseket a vadgázolások megelőzése érdekében. Lényeges azonban, hogy nemcsak ezekben az időszakokban, de egész évben körültekintőnek kell lennünk, hiszen a baj bármikor bekövetkezhet.

Egy vaddal való ütközés ugyanis nemcsak anyagi szempontból lehet problémás, de életveszélyes balesethez is vezethet. Ebből a szempontból persze már előnyt élvez a személyautóval szemben a kamion jelentette biztonság. Arról nem is beszélve, hogy a károkat (beleértve az elgázolt vad értékét) a sofőrnek kell megtérítenie. Érdemes tehát minden esetben felkészülten ülni a volán mögé, akár személyautót, akár tehergépjárművet vezetünk.

vadgázolás

A felelősség mostantól a sofőré: változó szabályozás

2023. július 1-jétől lépett érvénybe a vadgazdálkodásról, valamit a vadászatról szóló 1996. évi LV törvény módosítása, mely a Magyar Közlöny 2023. évi 90. számában jelent meg június 22-én. Ennek egyik legfontosabb pontja, hogy innentől a vadásztársaság nem lesz köteles megtéríteni az autóban keletkezett kárt, amennyiben a sofőr nem tudja bizonyítani, hogy a vadat azért gázolta el, mert azt éppen a vadászok űzték. A törvény a következőképp fogalmaz:

Nem minősül a vadászatra jogosult felróható magatartásának vagy a tevékenységi körében előálló rendellenességnek, ha a vad az életmódjából, szokásos táplálkozási, szaporodási viselkedéséből következő helyváltoztatása miatt jelenik meg a lakott területen kívül közúton, autóúton, autópályán vagy a település belterületén, kivéve, ha a vad megjelenése a vadászatra jogosult tevékenységével áll okozati összefüggésben.”

Ami pedig ennél is fontosabb, hogy a vadásztársaság igénnyel léphet fel az elgázolt, tulajdonában álló vad értékének megtérítésével kapcsolatban. Azaz a balesetet szenvedő autóst vadgázolás esetén az autóban keletkezett kár, illetve az elütött vad eszmei értéke egyaránt terheli. Érdemes lesz tehát odafigyelni az utakon és minden lehetséges eszközzel fellépni a baleset ellen.

vadgázolás

Előzzük meg a balesetet: hatékony védekezési tippek

Habár nincs olyan recept, amely százszázalékos biztonságot nyújtana a vadgázolás ellen, akadnak bizonyos módszerek és kiegészítők, melyek alkalmazásával nagyobb biztonságban érezhetjük magunkat vezetés közben.

  • Talán a legáltalánosabb dolog, hogy a vadakban gazdagabb területeken, erdővel, bozóttal szegélyezett szakaszokon, kevéssé forgalmas utakon vezessünk óvatosabban, a megengedett sebességénél lassabban, különösen sötétedés után, amikor az emberi szem sokkal nehezebben képes észlelni a potenciális veszélyt. Kiemelten legyünk éberek ott, ahol egy-egy mezőgazdasági területet szegélyező kerítés véget ér vagy a szalagkorlát végeinél, mivel ezek a tárgyak mint akadályok, jellegüknél fogva az állatokat is terelik valamelyest. Próbáljunk meg jobban figyelni a perifériákra, az út két szélére, mert a lámpánk fényében megcsillanó szempár már több mint gyanús lesz. A sofőrök meghatározó többsége csak az út jobb oldalát figyeli, pedig a vadak egyformán jöhetnek mindkét oldalról. Hosszú, egész napos vezetés végén egy kis kávé sokat tud segíteni az érzékszervek frissen tartásában. Hasznos kiegészítő lehet egy olyan szemüveg, amit kifejezetten éjjeli vezetéshez tervezetek. A polarizált lencséknek köszönhetően az éjszakai vezetőszemüveg a sötét erdei utakon is segít abban, hogy jobban lássuk az utat, így időben reagáljunk az esetleges akadályokra.

  • Fontos tudni azt is, hogy bizonyos fajok, például az őzek vagy a vaddisznók jellemzően csoportosan járnak. Ha átugrott előttünk egy példány, akkor náluk számíthatunk rá, hogy lesznek társaik, akik követni fogják őket, és a gyors reakciónk nélkül még ha az elsőt el is kerültük, a másodikkal, harmadikkal való találkozást nem biztos, hogy sikerül kivédeni.

  • A manapság egyre nagyobb mértékben megjelenő kiegészítő (érintő)képernyők és fényforrások az autón belül könnyen elvonhatják a figyelmet az útról. Igaz, hogy a fejlett radar- és kamerarendszerek már képesek előbb észlelni az úton felbukkanó állatokat, mint az ember, azonban ez még nem terjedt el széles körben az autóiparban, ezért ne hagyjuk, hogy a sok kényelmi berendezés lustává tegyen minket. Kamionosoknak különösen fontos, hogy konvojban haladva ilyenkor nagyobb követési távolságot hagyjanak az előttük haladó mögött. Néhány tizedmásodperc is jelentheti a különbséget aközött, hogy meg tudunk-e állni, vagy egy óvatlan vad miatt ráfutásos balesetbe keveredjünk.

  • Használjuk a reflektort – ahol a KRESZ megengedi –, hogy hamarabb és messzebbről észlelni tudjuk az akadályt. Fontos azonban kiemelni, hogy ha előttünk áll egy vad az úton, arra nem érdemes rávillogni, mert a hirtelen erős fény megzavarhatja az állatot, lefagyhat és nem fog elmenni előlünk. Sokkal jobban tesszük, ha ebben a helyzetben dudálunk egyet, mert a váratlan hangok természetszerűleg menekülésre késztetik a vadállatokat. Ezt a tulajdonságot használják ki a vadriasztó sípok is, amelyek könnyedén felszerelhetőek, működésükhöz nem kell saját áramforrás, egyszerűen a menetszél generál rajtuk keresztül az állatok számára kellemetlen hangokat. Mivel ezek messzire elhallatszanak, bízhatunk abban, hogy a vadállomány eleve elkerül minket, mire odaérnénk. Alacsony áruk elhanyagolható ahhoz képest, amit egy karosszéria elem törése okozhat.

  • A hangokkal kapcsolatban érdekes gondolatkísérlet, hogy az egyre újabb modellek zajkibocsátása is csökken – érthető okok miatt –, vegyük csak az L matrica jelenlétét, vagy a már forgalomban is futó elektromos meghajtású kamionokat. És bár az állatoknak jobb a hallásuk a mienknél, valószínűleg egy V8-as ZiL motort jóval messzebbről meghallottak és elkerültek, mint ma egy modern teherautót.

  • Köthetünk továbbá a kárenyhítés céljából biztosítást. Érdemes azonban tudni, hogy hazánkban az ilyen jellegű biztosítások az esetek többségében mindössze 500 000 forintos értékhatárig vállalják a károk megtérítését, egy kifejlett szarvasbika által okozott kár pedig ennek sokszorosa lehet.

Egyértelmű, minden helyzetre jó megoldás tehát nem létezik, lehet, hogy egyes példányok a dudálással sem foglalkoznak, azonban az esélyeinket nagyban növelhetjük a leírtak alkalmazásával. A közlekedési biztonság növeléséhez a közútkezelő is hozzájárul. Egyre több helyen jelennek meg hazánkban is az út menti jelzőoszlopokra szerelt kék prizmák. Ezek működési elve, hogy a prizma a járművek fényszóróinak fényét megtöri, és azt szétszórja az út közelében álló vadakra, amelyek megijednek a kék fénytől, így remélhetőleg nem fogják keresztezni az utat éppen akkor, amikor valaki közeledik.

Mit tegyünk, ha már megtörtént a baj?

Ha a baleset már megtörtént, először a rendőrséget kell értesítenünk, a vaddal való ütközés ugyanis közúti balesetnek minősül. Fontos, hogy a helyszínelés során adjunk pontos leírást az eseményekről, készítsünk videót és fényképeket. A hatóság jelzi az esetet a vadásztársaság munkatársai felé, akik rögzítik a baleset körülményeit és felmérik a keletkezett kárt. Egy-egy balesetnél a hirtelen események, netán sokkhatás miatt nehéz pontosan visszaemlékezni a történtek részleteire, ezért egy jó minőségű, éjszakai körülmények között is hatékony fedélzeti kamera jó szolgálatot tud tenni, hozzátéve, hogy az ezek használatára vonatkozó szabályok jelentős mértékben eltérnek az egyes országokban.

Fontos tudni, hogy az elgázolt állat alapesetben az állam tulajdonában áll, halála után a területen vadászatra jogosulté, ami az esetek többségében egy adott vadásztársaságot jelent. Éppen ezért elvitele a jogszabályok értelmében lopásnak számít.

Ha pedig a vadgázolás már megtörtént, és az eseményt a járművünk is megsínylette, érdemes a sérült alkatrészeket minőségi darabokkal pótolni. Szerencsésebb esetben csak a rendszámtartó bánja a dolgot, súlyosabb esetben szükség lehet például a ködlámpák és fényszórók, esetleg különböző karosszériaelemek cseréjére is. A Convoy Truck Shop kínálatában számos további terméket megtalálsz, amire a javítás során szükség lehet.

Márkák, amikben megbízunk, amikben megbízhatsz!

Márkák, amikben megbízunk, 
amikben megbízhatsz!

Kosár megtekintése
a kosárba helyezve.
cart