Stallone sorra nyerte a szkandermeccseket a Túl a csúcsonban, a fuvarok levezetéseként. Emlékszel rá? A való életben még nála is „erősebben nyithatsz” kamionsofőrként vagy munkáltatóként, akár 50-es bicepsz nélkül. Pedig a tanáraid azt mondták: „sosem fizetnek meg, ha csak bámulsz ki az ablakon”. Hát, ez nem jött be nekik…
Útközben élsz igazán, avagy a kamionos állás előnyei és hátrányai
Kamionosnak vagy fuvarozónak lenni álom (is lehet). Egy jó hetelős kamionos ilyen, egy megbízható nemzetközi sofőr olyan, egy tisztességes főnök amolyan. Elvárás akad a másik fél részéről, nem is kevés. De igény is, és szuper lenne, ha a kettő félúton találkozhatna.
Ha számodra az otthonod és a családod az első (és az nem gurulhat, mármint az otthonod), akkor csakis a hetelős kamionos állás jöhet szóba a telephelyvezetésen kívül. Ez esetben irány belföld, esetleg Ausztria vagy Németország. 5 munkanap, szabad hétvégék 250-300.000 forint. Maradhat?
A kalandoroknak (és a hitelt görgetőknek) a hazai, hetelős kamionos állás helyett a nemzetközi sofőr lehetőségeket érdemes figyelniük, hiszen így szinte az összes érdekes várost bejárhatják, főleg Európán belül. Egy kempingbicikli a kamionra, és nincs több unalom, no meg elhízott kamionsofőr.
3x2, ismerős? Ez a kombináció három havi távollétet jelent, két hétnyi szünettel, itthon. Az áldozatokért cserébe akár havi 400-500.000 forintot is félretehetsz, ha közben nem csábulsz el a kényelmi cikkek birodalmában (vagy a korrekt munkáltatód beszerzi neked, amire csak szükséged van). Ha a magas fizetés a legfontosabb, és a pedálhiánytól nem jön álom a szemedre, akkor a matek: 3x2.
Ha viszont be vagy oltva „guruló iroda” ellen, de precíz vagy, és jól viseled a stresszt, no meg mások (néha fárasztó) kifogásait, akkor az Isten is fuvarozónak teremtett.
Mindenesetre akár egy fuvarozó céget/részleget irányítasz, akár hazai vagy nemzetközi kamionsofőrként keresed a kenyered, tudnod kell, hogy rengeteg dolog szükséges a sikeres együttműködéshez. Most sorra vesszük a 7 legfontosabbat, hogy te lehess a legjobb a saját területeden.
1. Első a biztonság
Abban szinte minden hazai és nemzetközi sofőr, valamint fuvarozó egyetért, hogy a kamion, a rakomány és persze a sofőr(ök) biztonsága a legfontosabb. Amik nélkül még csak az elindulás gondolatával sem szabad eljátszanod, az a közúti veszélyhelyzeti készlet (ismertebb nevén ADR csomag), az elsősegély-felszerelés és persze a lopás elleni védelem kis- és nagyágyúi, mert mint tudjuk, az ördög nem alszik. És sajnos a tolvajok sem…
Nyilván a rakomány és mások épsége mellett a sofőröknek saját magukra sem árt odafigyelniük. Ezért nem maradhat ki a jólláthatósági ruházat és a megfelelő munkaruha sem az induló csomagból. Jó hír, hogy van élet a „kukásmellényen” és a pállott bakancson túl: most már egész menőn fel tud öltözni az, akinek a biztonság mellett a kényelem is fontos.
Persze az sem árt, ha van nálad vontatókötél, néhány pótalkatrész és „kulcsszerszám”. Mondjuk egy légvezeték is hasznos, mivel megmenthet a több ezer eurós mentési díjtól és a hatalmas időkieséstől.
Ha már lúd, legyen kövér! A spaniferek – általában 16-24 darab kifogástalan állapotú rakományrögzítő szükséges – és a csúszásgátló gumik lehetnek a leggyakoribb okai annak, hogy a felrakón dolgozó „kolléga” édesanyja állandóan csuklik. Miért? Mert senkinek nincs kedve háromszor annyiért megvenni ugyanazt a terméket (vagy rosszabbat) ott a helyszínen, amikor egyébként eléggé sietne. Ezért például azok a fuvarozók és kamionsofőrök, akik a jó árakkal operáló Convoy Truck Shopot választják, sokkal kevesebbszer kerülnek összetűzésbe a felrakós „szakemberekkel”, hiszen a Convoy szakértői remek ötleteket adnak vásárlás közben.
2. Kényelem és tisztaság mindenek felett mellett
Ha már minden szükséges eszköz megvan a munkavégzéshez, irány a komfortzóna, vagyis nézzük meg, hogyan „élhetünk” úgy a kamionban és a kamion körül, hogy nekünk is jó legyen, és az esetleges váltótársunk se akarjon minket egy spaniferrel megkötözni. A szokásos dohányosok vs. dohányellenesek szembenállás a fuvarozók és sofőrök körében duplán érvényes. Szerintünk nem illik megtiltani egy dohányos munkavállalónak a kamionban való dohányzást, de van pár tippünk, hogy a szövet és a kollégák se bánják a füstölést.
- A legolcsóbb verzió nyilván a lehúzott ablak + hamutartó kombó. De tudjuk, hogy hóban és esőben az ablaklehúzásra csak a mazochisták hajlandóak.
- Úgyhogy a legjobb kiegészítő arra, hogy a kamionbelső ne legyen olyan szagú, mint egy iskolai vécé, az az oldalablak légterelő.
- Ha ez szerinted kevés, de gyűlölöd az illatosítókat, mert már akkor is Wunderbaum fenyőfákat látsz mindenhol, ha becsukod a szemed, akkor ezeknek örülni fogsz.
3. Jó kapcsolat kamionsofőr és fuvarozó között, avagy az örömteli kamionos állás kulcsa
Természetes, hogy a munkavállalónak és a munkáltatónak is vannak elvárásai a másik féllel szemben. Sajnos gyakori, hogy egy cég vagy alkalmazott még a minimumot sem képes teljesíteni. Jó, ha ez még a szerződéskötés előtt kiderül.A kamionsofőr és a munkáltató pokla
Kezdjük a céggel! Minden nemzetközi sofőr retteg, hogy attól függetlenül, hogy nyugaton fog dolgozni, balkáni állapotok várják majd a cégnél. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? Alacsony, „borítékba kapott” fizetést, elavult felszerelést, lelakott kamiont, kiszámíthatatlan munkaidőt és persze rettenetes, sunyi kommunikációt (legyen szó például a levonásokról vagy az üzemanyag nélküli indításokról). Egy cégnek sem érdemes azzal nyugtatnia magát, hogy „a kamionsofőr hülye, és úgyse tudja, milyen jó dolga van a kintieknek”. Van egy rossz hírünk a pocsék munkáltatóknak: mivel a magyar kamionosok főleg nyugaton szállítmányoznak, ennek (és a nyilvános Facebook csoportoknak) egyenes következménye, hogy pontosan tudják és látják a kinti sofőrök körülményeit…
Persze bizonyos sofőrtípusokkal is van baj, nem is kevés. A pontatlanság, a szerelési készségek teljes hiánya és az életképtelenség – amikor valaki még olyan alapvető munkaköri feladatokat sem képes megoldani, mint egy határátkelés vagy vámolás – sajnos nem kevés fiatal munkavállalót érint. Munkánk során sok cégvezetővel lépünk kapcsolatba, és biztosan állíthatjuk, hogy két kamionsofőrökhöz kapcsolódó dolog biztosan megkeseríti az életüket. A „kifizetitek a jogsimat?” jellegű kérdések és az „ez nem az én dolgom” mentalitás. Arról nem is beszélve, hogy a fiatal jelentkezők egy része be van oltva tolatás és manőverezés ellen. Az idősebbeknél pedig a nyelvtudás hiánya, valamint a GPS, az okostelefon és az ezekhez kapcsolódó szoftverek rettenetes (vagy semmilyen) kezelése teszi pokollá a mindennapi ügyintézést.
Nem könnyű, de lehetsz Te a kivétel
Mit tehetsz fuvarozóként, részlegvezetőként vagy cégtulajdonosként azért, hogy minden (tehetséges és elkötelezett) kamionsofőr felnézzen rád, és szájról szájra terjedjen a jó híred?- Fizess mindig időben.
- Ne trükközz a nettó/bruttó bérekkel és a levonásokkal, a bejelentett munkaviszony alapelvárás minden sofőr részéről.
- Mutasd ki, hogy mennyire becsülöd a régóta nálad dolgozókat (ne csak anyagilag és különböző juttatásokkal, hanem szóban/írásban is).
- Biztosítsd a lehető legjobb feltételeket és felszereléseket a kamionban és a kamion körül (ebben szívesen segítünk).
- Vegyél le bizonyos terheket a dolgozók válláról (hidd el, rengeteg sofőr foglalja majd imába a neved, ha a kamionmosást nem nekik kell intézniük).
- Mindig ápoltan és pontosan érkezel.
- Megtanulsz legalább alapszinten angolul. (Ha még németül is beszélsz, garantáltan imádni fognak.)
- Ki- és beszámítható vagy, mindig elérnek telefonon, amikor szükség van rád.
- Alázatos vagy, és nem gondolod azt, hogy neked már senki nem tud újat mutatni.
- Gyorsan tanulsz. (Tudjuk, hogy ez nem igazán befolyásolható tényező, de a szándék és a figyelem igen, és ez már félsiker).
- A tolatás és a vezetés a kisujjadban van.
- Életrevaló vagy: nem esel kétségbe, ha valami elromlik/nem működik, hanem még a necces helyzetekben is feltalálod magad.
4. Álomból valóság: így menj biztosra!
Ha munkahelyet váltanál, esetleg még teljesen kezdő vagy, és csak most szeretnél belekóstolni egy profi kamionsofőr vagy nemzetközi sofőr életébe, akkor is tudnod kell, hol érdemes állást keresned, hogyan (mivel) pályázz rá, és persze mik azok a kérdések, amiket fel kell tenned a leendő munkáltatódnak a siker érdekében. A fejezet végén a munkáltatóknak is adunk néhány tuti tippet. Vágjunk is bele!Aki keres, az talál?
Nem csak az egyik legnagyobb állásportálon kereshetsz és találhatsz munkát. Vannak kimondottan sofőr és kamionos állásokra szakosodott Facebook oldalak és csoportok is, amiket érdemes folyamatosan nézegetned. Jó hír, hogy még a legnépszerűbb hazai, kamionos csoportokban (Kamionosok, Az élet 18 keréken) is felbukkannak néha kamionos álláshirdetések, ráadásul azonnal érkezik a kommentcunami is az adott cégekkel kapcsolatban. Mivel sok helyen nagy a jövés-menés, egész évben találkozhatsz neked való ajánlatokkal.Önéletrajz: A kevesebb több
Mivel a legtöbb munkáltató maximum 1 percet tölt el egy-egy önéletrajz elolvasásával, ezért a kisregény nem a legjobb formátum a sikeres pályázathoz. Rövid mondatok, kizárólag fontos információk, konkrétumok, mindenféle „tupírozás” nélkül! Ez a siker titka, de persze az is hasznos, ha az önéletrajzod nincs tele elütésekkel, logikusan van felépítve, és vizuális szempontból is könnyen áttekinthető. Jól jönne egy használható, online sablon? Tessék!A jó munkáltatót nem zavarják a kérdések!
Teljesen érthető, hogy tele vagy kérdésekkel. Ahogy azt korábban már említettük, a „kifizetitek-e a jogsimat” jellegűeket nem érdemes feltenned, de itt egy olyan kérdéscsokor, amire egyrészt választ kell kapnod, másrészt azt mutatja, hogy komolyan érdekel az adott lehetőség.- Hogyan jelent be a cég?
- Milyen részekből tevődik össze a fizetés? Mennyi a kilométer-, üzemanyag- és túlórapénz? Az átlagosnál több felrakó és lerakó állomás bevállalása mennyit hoz még a konyhára?
- Van-e a cégnek szervizhálózata, vagy helyben kell (neked) elhárítani a hibát?
- Hány évesek a kamionok?
- Lesz-e váltótársam ugyanazon a kamionon?
- Milyen a céges kabinetikett? Milyen sofőrökre vonatkozó szokások és szabályok vannak érvényben a vállalkozásnál?
Útmutató cégeknek, fuvarozóknak
Talán arra a kérdésre, hogy hol hirdess munkáltatóként, választ ad az „Aki keres, az talál?” blokk. Az is jó megoldás lehet, ha sok sikeresen hirdető céghez hasonlóan te is Facebookon (is) keresnéd az álomsofőrt. A különböző célzási lehetőségekkel gyakorlatilag elérheted, hogy csak olyan jelölthöz jusson el a hirdetésed, akit szívesen látnál a csapatodban.
Tudjuk, hogy tapasztalt munkaadóként határozott elképzelésed van arról, hogy miket kell kérdezned az interjún az adott jelölttől, de neked is készültünk egy kiegészítő kérdés- és feladatcsokorral, hogy igazán biztosra mehess.
Elmélet:
- Milyen gyakorlati tapasztalata van? (Pl. beszélgess vele a menetíró működéséről!)
- Milyen térképismereti tudással rendelkezik?
- Milyen probléma volt eddig a legnagyobb, amivel a szakmán belül találkozott, és azt hogyan oldotta meg?
Gyakorlat:
- Menjetek ki a telephelyre, mutasd meg a kamionokat, és kérd fel a jelentkezőt pár alapvető gyakorlatra (tolatás, Y fordulás, parkolás, rakomány felvétele, rakományrögzítés, ponyvázás, raktér zárása). Tudjuk, hogy ez időigényesen hangzik, és az is. De fontos, ha megbízható és ügyes kamionsofőr kell a cégednek.
- Irány a próbaút! Küldd el a finishben járó jelentkezőket egy próbaútra a legtapasztaltabb kollégák egyikével, akinek adsz a véleményére. Az út utáni visszajelzés és az eddigi tapasztalatok alapján biztosan fogod látni, ki az, akire szükségetek van.
Az első pár lépés pipa, de meg is kell győznöd a tehetséges jelentkezőt, hogy a te cégedet válassza. Nyilván a 100 nap szabadság + kimeríthetetlen pénzcsap kombináció nem játszik, ezért olyan – a sofőrök vágyait és igényeit figyelembe vevő – opciókat érdemes felmutatnod, ami kiemel a versenytársak közül.
A fülkefejlesztés az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb módszer arra, hogy meggyőzz egy jelentkezőt arról, hogy nálad érdemes dolgoznia. A legtöbb kamionban például alapból van hűtő (beépített), de az többnyire vagy csak fagyaszt, vagy csak hűt. Ergo vagy kaja vagy sör… Ezért a nagypályások például kiegészítő, kompresszoros hűtőkkel és fagyasztóládákkal érik el, hogy sofőrjeik otthon érezhessék magukat. Ha kisebb költségvetés áll rendelkezésedre, akkor nézz körül a kényelmi felszerelések birodalmában!
5. Mindig tudd, kihez fordulhatsz!
Senki sem állítja, hogy ez a szakma egyszerű. Attól függetlenül, hogy valaki sofőr, részlegvezető vagy cégtulajdonos, az alábbi problémák nagy része – akár áttételesen – érinteni fogja.Szent a béke?
A munkahelyi problémákat például célszerű házon belül kezelni. A legtöbb panasznak könnyű elejét venni őszinte, nyílt kommunikációval és egy kis kompromisszumkészséggel. Ha viszont nagy a baj, és külső segítségre van szükség, az érdekképviseleti szervezetekhez fordulhatsz, akik többek között jogsegélyszolgálattal is foglalkoznak.Egészségedre!
Még az egészségükre nagyon odafigyelő kamionsofőrök is (sajnos a munkavállalók maximum 1%-a) áldozatul eshetnek olyan betegségeknek útközben, mint a foggyulladás, a súlyos gyomorbántalom vagy az aranyér. A belföldön dolgozóknak ott a tb, de a nemzetközi sofőröknek mindenképp Európai Egészségbiztosítási Kártyára lesz szükségük. Azt, hogy a kártyával melyik országban, milyen orvosilag szükséges ellátást vehet valaki igénybe (ingyen), mindig az illetékes tagállam dönti el.Jobb az elővigyázatosság
Az üzemanyaglopás a sofőrt és a munkáltatót egyaránt érintő probléma, ami sajnos olyan gyakori, hogy külön bekezdést érdemel… Ha nem készültetek fel ellene a cikkünk elején említett kis- és nagyágyúkkal, akkor nem sok opciótok maradt. Mivel az elfolyó üzemanyag miatti környezetkárosításért csak téged tudnak megbüntetni – a tolvaj sajnos már messze jár –, nem érdemes megvárnod/kihívnod a rend őreit.Jaj, ne, már megint?
Van egy dolog, amit minden fuvarozó és kamionsofőr gyűlöl: a büntetés. A legfontosabb jogszabályi, hatósági és engedélyekkel kapcsolatos információkat a hungarokamion.hu oldalán megtalálod, de mivel a különböző bírságok úgy röpködnek, mint Martin Scorsese Kaszinójában a káromkodások, mi is szeretnénk kicsit behatóbban foglalkozni a témával.
Bárki bármit mond, egy hatóság sem köthet belétek, ha körültekintően végzitek el a kötelező ellenőrzéseket, és szigorúan betartjátok a különféle előírásokat. Persze minden hatóságnak megvan a maga „rigolyája”.
- Az univerzum összes említésre méltó hatósága foglalkozik az ADR követelményekkel, a megfelelő megkülönböztetésekkel, az érvényes sofőrvizsgákkal és persze az ADR felszerelésben lévő termékek és az elsősegély-felszerelések lejárati dátumával. Nem feledkezhettek meg a szabályszerű rakományrögzítésről sem: milyen a spaniferek állapota, hány darabbal, milyen módon van rögzítve a rakomány, használtok-e élvédőt, stb.
- A fentieken kívül az osztrák hatóság árgus szemmel nézi a tűzoltó készülékek plombáját is. (Ez az a dolog, amit szinte senki nem néz meg indulás előtt. A lejárati dátum egy dolog, de hajnali 3-kor felmászni a kamionra ellenőrizni, hogy nem lazult-e ki a kis műanyag, „köszönöm, nem szeretném”. Pedig palackonként 200-500 eurós is lehet a büntetés.) A németek szerencsére inkább akkor büntetnek, ha muszáj, és nem feltétlenül ebből akarnak meggazdagodni: ott általában 50-150 eurós büntetésekkel kell számolni.
- Elvileg a felrakók és lerakók sem szeghetik meg a szabályokat, de sajnos sok az ellenpélda, és elképzelhető, hogy te ütöd meg a bokádat miattuk. Például ha már lerakodtál, akkor megkapod a leigazolt CMR-t. A fuvarlevélen szerepel a pontos dátum, az aláírás és a bélyegző, ugye? Ha nem, ne is menj tovább!
Előfordulhat az is, hogy az átvevőnek akad valami kifogása az áruddal kapcsolatban. Ilyenkor azonnal hívd fel a főnököd! Ha ezek után olyan papírt raknak le eléd, amit valamiért nem tudsz tökéletesen értelmezni, ne írd alá, kérj telefonos segítséget! Illetve ne feledd, hogy fel- és lerakáskor te is írhatsz ezt-azt.
Bár biztos recept a bírságok elkerülésére nem létezik, mindig érdemes betartani a szabályokat, és ha például bizonytalan vagy a rakományrögzítésben, több spanifert nyugodtan használhatsz, persze a precizitás nem maradhat el.
6. Legyen tisztességes a búcsú!
Van olyan helyzet, amikor egy munkakapcsolat már nem menthető. Egy felmondásnak vagy elbocsátásnak mindig két oldala van. Nemcsak azért mert egy munkáltató és egy munkavállaló közt játszódik le, hanem azért is mert a „szakításból” mindkét félnek fel kell állnia. Ezért mindenkinek az a legjobb, ha az elválás tisztességes, és a „másik oldalt” (az ordibálós, egymást megalázó verziót) meghagyjuk másoknak…
Mielőtt kamionosként felmondasz, mindenképp olvasd el újra a szerződésed, nehogy legyen benne valami kellemetlen kitétel, amiről megfeledkeztél. Érdemes a munkaviszonyt közös megegyezéssel megszüntetni, mert ilyenkor van rá a legnagyobb esély, hogy olyan alkut sikerül kötni, ami neked és a cégnek is elfogadható. Az azonnali hatályú felmondásban az a nehéz, hogy rendesen alá kell támasztanod az érveidet, és ha a munkáltató akarja, jogi útra is terelheti az ügyet, amiből nem biztos, hogy jól jössz ki. Ne feledd, a jó hírnév mindkettőtöknek fontos (hacsak nem épp nyugdíjba készülsz menni és már minden mindegy).
A munkáltatónak is fontos, hogy egy alkalmazott szépen és a lehetőséghez mérten elégedetten távozzon a cégtől. Egy olyan világban, ahol külön internetes oldalak és Facebook csoportok szólnak arról, hogy melyik cég hogyan bánik a dolgozóival, szinte 5 perc alatt lerombolhatják egy-egy vállalkozás hírnevét. Az elbocsátás tehát nem egyszerű, de ha azt megelőzte egy korrekt szóbeli, majd írásbeli figyelmeztetés (mit, miért csinált rosszul a sofőr, illetve hogyan és meddig javíthat a helyzetén), és még így sem történt pozitív változás, akkor valószínűleg a munkavállalót nem éri majd hidegzuhanyként a szigorú lépés. Fontos, hogy munkáltatóként közöld, mi az oka a döntésnek, és mikor kell az alkalmazottnak távoznia. Szabadkoznod nem kell, de illik kikísérned az „áldozatot” az irodád ajtaján. Ja, és a kulcsokról se feledkezz meg!
7. Tarts meg munkatársaidat hosszú távon!
Muszáj volt kitérnünk a feketelevesre, de a jó hír az, hogy kedvességgel, tisztelettel és „munkatársmegtartó” csomagokkal rengeteget tehetünk azért, hogy az ideális főnök-beosztott kapcsolat hosszú távon fennmaradjon.
Van, akinek a kényelmi felszerelések jelentik a boldogságot, mások fantasztikus konyhacsomagra vágynak, egyesek a praktikus szetteket imádják, és persze olyanok is akadnak, akiket kizárólag a luxuscuccok villanyoznak fel. Közös ezekben az igényekben, hogy a gyors és rugalmas webáruházat üzemeltető Convoy mindegyikre képes megoldást nyújtani.
Láthatod, a kamionos állás rengeteg szépséget, örömöt és persze annál is több kihívást és buktatót rejt magában, de ha sofőrként vagy fuvarozóként az általunk felvetett 7 dologra odafigyelsz, garantáltan elégedettebb leszel a lehetőségeiddel. Amennyiben ez még nem lenne elég, hírlevelünkre feliratkozva még különleges, neked szóló híreinkről és akcióinkról is értesülhetsz.